Crisi, nous hàbits i altres formes de consum

2
Es llegeix en minuts

Quan va esclatar la crisi, les necessitats d'estalvi van aguditzar l'enginy d'una elevada part de la societat i van donar lloc a una nova forma de comprar productes de primera necessitat, per una part, i productes no elementals, per una altra. Paral·lelament, la tecnologia ha permès el desenvolupament de nous models de consum i el comerç electrònic. El sector de la distribució no queda exclòs de tots aquests canvis.

Les ciutats avançades cada vegada s'adapten més als nous formats de venda, que són els que integren modernitat, proximitat i comoditat. Modernitat amb nous articles i formats que permetran tenir de forma pràcticament immediata una oferta diversificada i adaptada a les noves necessitats i als nous gustos. Proximitat amb establiments innovadors, atractius i adaptats a les exigències dels consumidors, amb productes cada vegada més especialitzats. I comoditat amb la progressiva acceptació de les tecnologies per part dels consumidors i la conscienciació més gran de les grans cadenes de distribució.

Les famílies que pateixen directament en els seus ingressos l'impacte de la crisi han disminuït el consum global, amb l'excepció de l'àmbit de l'alimentació. Això significa que opten per destinar més temps a trobar els establiments que ofereixen una millor relació entre preu i qualitat, comprant productes i marques que més s'ajusten a aquest binomi.

Un model que arriba al final

Encara que en els països emergents continuen tenint atractiu entre els consumidors perquè aquests els associen a un cert glamur internacional, el cert és que la vida dels grans espais de botigues dels afores de les ciutats està arribant al seu final de forma molt més genèrica. Els compradors fan les seves compres d'una manera diferent, i això està modificant els formats dels centres comercials. Les cadenes responsables ja ho han entès i estan començant a dotar els establiments d'una altra classe d'experiències. Volen que deixin de ser únicament botigues i llocs de consum per convertir-se en espais col·lectius i que puguin transmetre la sensació de comunitat.

Els consumidors prefereixen ara centres comercials més petits i que siguin molt més pròxims del que ho eren en el passat. Aquest interès per posicions geogràfiques més cèntriques fa fins i tot que prefereixin els carrers centrals de botigues en lloc dels centres comercials.

Notícies relacionades

I, per últim, hi ha un altre element molt important en el comportament dels consumidors: les pautes alimentàries (dieta i estil de vida), elements clau per poder evitar excessos de pes i prevenir malalties cròniques.

Aquests són alguns dels principals elements que afavoreixen els canvis estructurals dels nous hàbits de compra que s'han instal·lat en la nostra societat. Sense cap mena de dubte, uns hàbits que evolucionaran cada vegada més amb l'aparició de nous elements de compra i de nous productes.

Temes:

Crisi Comerç