L'expansió de les noves tecnologies

El mercat dels 'smartphones'

El ritme de vendes s'està moderant mentre es dispara la dura competència entre les marques

3
Es llegeix en minuts
w-ilus-25-2-2016

w-ilus-25-2-2016

Barcelona ha tornat a acollir el Mobile World Congress (MWC), la gran cita mundial del sector. Les grans empreses han presentat les seves últimes novetats dels productes industrials i els serveis lligats al mòbil i els seus accessoris. Els smartphones, telèfons mòbils intel·ligents amb accés a internet, segueixen sent el centre neuràlgic d'un mercat que mou milers de milions de dòlars de negoci. Els fabricants confien que vendran, segons Deloitte, 1.600 milions de mòbils més el 2016, i així generaran uns ingressos de 400.000 milions de dòlars. Tots competeixen innovant més i millor per captar nous usuaris o fidelitzar els que consideren el mòbil un instrument imprescindible per afavorir les seves relacions econòmiques, socials i personals.

Però altres previsions menys optimistes afirmen que les vendes d'unitats el 2016 s'incrementaran només un 2,6%. El mercat dels smartphones, igual que l'economia mundial, també pot patir desacceleració. El 2015 es van vendre uns 1.400 milions, un 10% més que el 2014 però un creixement menor al dels anys precedents. Avui, vuit de cada deu mòbils ja són smartphones. A la Xina, les vendes van augmentar un 2,5% sumant-hi 434 milions d'unitats més. I Samsung va veure com es reduïen els seus beneficis un 18,5% i els seus ingressos un 2,7%, en part a causa de l'alentiment experimentat per l'economia xinesa.

El ritme de vendes es modera mentre es dispara la dura competència entre les marques. Samsung i Apple copen el 22,7% i el 16,2% del mercat mundial. Però la xinesa Huawei ja es va situar en el tercer lloc (7,4%), amb unes vendes mundials que van créixer un 40% el 2015, superant les de LG, Lenovo i Xiaomi. Unes altres marques com Sony, Blackberry i Nokia perden empenta i les seves quotes al mercat són inferiors al 3%. El mercat presenta una certa bipolarització de les vendes en aquells que compren un primer mòbil barat i els que anhelen disfrutar dels últims models de gamma alta més innovadors i cars. En canvi, les vendes dels que valen entre 200 i 500 dòlars es frenen. Les tauletes se'n ressenten perquè els consumidors s'inclinen per tenir un PC i un smartphone. I es venen millor les phablets que sumen les funcions de telèfon i tauleta.

Les marques occidentals, sud-coreanes i japoneses afronten la forta empenta de les xineses que, amb bons productes a uns preus molt competitius, aprofiten més bé el potencial dels mercats emergents i en vies de desenvolupament de l'Àsia, l'Amèrica Llatina i l'Àfrica. Al continent africà, que pateix un alt dèficit d'infraestructures bàsiques, els mòbils impulsen la modernització creant oportunitats de negoci. Sud-àfrica, Nigèria i Kenya són els tres principals mercats emergents.

També en destaca l'Índia, el tercer mercat mundial de smartphones, amb una classe mitjana d'uns 300 milions de consumidors. Però els indis, molt proteccionistes, es mostren reticents a la penetració comercial xinesa. Samsung domina el 28,6% del mercat indi, seguit de Micromax (16,1) i Intex (10,2%). El nombre d'usuaris on line, uns 400 milions el 2015, arribaran als 600 milions cinc anys després.

Notícies relacionades

La carrera pel mercat xinès és especialment frenètica perquè encara queden milions de potencials compradors del seu primer mòbil. Avui està liderat per les sud-coreanes Samsung i LG. I és la gran aposta dels iPhones d'Apple. Però les xineses Huawei, Lenovo i Xiaomi s'obren pas indefectiblement gràcies a les seves bones xarxes de distribució en aquell vast país. Hi destaca Huawei, que va vendre uns 108 milions de smartphones el 2015. I comencen a expandir-se per l'Àsia, l'Orient Mitjà i altres continents. Fins i tot intenten entrar a Corea del Sud, on Samsung i LG van copar el 87,9% de les vendes el 2015. I, des de França, Huawei abordarà el mercat interior europeu. Els conglomerats públics i privats xinesos compten amb el suport polític i financer del Govern xinès.

Google representa les dues terceres parts del mercat mundial de buscadors a internet, seguit per Microsoft i Baidu. Però Baidu compta amb el 70% del mercat xinès, que suma més de 600 milions d'usuaris actius, gairebé la meitat de la població xinesa. En la pròxima dècada, serem testimonis de com els quatre grans líders tecnològics occidentals Google, Apple, Facebook i Amazon competiran directament i fèrriament amb les xineses Baidu, Huawei, Sina i Alibaba. I com els grups sud-coreans i japonesos veuran disminuir ràpidament en menys de cinc anys el gap tecnològic que fins ara els donava avantatge competitiu sobre les competidores xineses. A aquestes s'hi sumaran les marques índies i d'altres d'emergents.