Una fita històrica

1
Es llegeix en minuts

L'11 de novembre del 1994 vaig tenir la sort de ser testimoni d'una fita històrica en el periodisme espanyol: el naixement dels dos primers diaris digitals, EL PERIÓDICO i El Mundo. Van ser els dos mitjans d'informació general pioners, però no les primeres publicacions pròpiament dites. Des del gener d'aquell any ja existia una versió on line del BOE i, des de la primavera, funcionava així mateix una edició digital del setmanari cultural El Temps. Tot era pura experimentació: en aquell 1994, als Estats Units tot just una trentena de diaris comptaven amb versió digital.

L'estrena dels dos primers diaris digitals d'Espanya es va produir a la Universitat de Navarra, amb motiu de les IX Jornades Internacionals de Ciències de la Informació que aquell any es van dedicar a estudiar -anticipar, més ben dit- el futur digital dels mitjans. Els organitzadors de l'esdeveniment vam decidir convidar com a ponents els representants d'EL PERIÓDICO i El Mundo, perquè sabíem que planejaven llançar-se a la xarxa. Empesos potser per aquesta cita pública, els dos diaris es van esforçar a tenir a punt la seva versió digital precisament per al Congrés. I ho van aconseguir.

El director tècnic del diari del Grup Zeta, Mario Santinoli, va presentar una publicació que ens va fascinar. Allotjada a la xarxa Servicom, es tractava d'una versió digital que contenia la portada del diari, els articles d'opinió, la guia de televisió i entreteniment, així com un resum de les altres notícies. Santinoli ho va denominar «el diari en 3 minuts». Era simplement el primer pas: el salt d'EL PERIÓDICO a la web es va produir mesos després, el 1995.

Notícies relacionades

Des d'aleshores ja han passat 20 anys i el periodisme ha canviat d'arrel. Avui hi ha al món centenars de milers de mitjans digitals. N'hi ha de tota mena i condició: globals, nacionals, regionals, locals i de barri; d'informació general i especialitzats; derivats de mitjans analògics i natius d'internet; amb suport web, en tauleta i exclusius per a telèfons mòbils… En el seu imparable ascens, els mitjans digitals s'han situat en l'eix de l'activitat periodística. Han triomfat gràcies a la seva capacitat d'integrar informació d'actualitat, documentació detallada, narratives multimèdia i interacció amb els lectors.

I això tot just acaba de començar.