Juncker: sense credibilitat per continuar

2
Es llegeix en minuts
Jean-Claude Juncker, durant el seu discurs al Parlament Europeu, aquest dimarts a Estrasburg.

Jean-Claude Juncker, durant el seu discurs al Parlament Europeu, aquest dimarts a Estrasburg. / REUTERS / VINCENT KESSLER

El president de la Comissió de la UE, Jean-Claude Juncker, ha decidit comparèixer d'urgència i per sorpresa aquest dimecres davant el Parlament Europeu per explicar els tripijocs fiscals de Luxemburg quan era president del Gran Ducat.

El primer que cal dir és que el senyor Juncker no volia comparèixer malgrat la petició de l'esquerra al Parlament Europeu (la Gran Coalició el va vetar ). Ho ha fet a última hora i a conseqüència del gran escàndol creat en l'opinió pública per l'estafa fiscal.

Juncker ha comparegut per presentar mesures d'urgència en matèria fiscal. A més de la seva poca credibilitat en la matèria, el problema és que el que ha proposat és clarament insuficient.

Es manté ferm en la seva posició de defensar la competència existent entre els diferents països de la UE en matèria fiscal. Està molt bé que vingui ara a la desesperada a proposar l'establiment d'un intercanvi automàtic d'informació sobre decisions fiscals i una base comuna per a l'impost de societats; no obstant, això no és prou ambiciós.

L'actual president de la Comissió Europea no ha esmentat ni una sola vegada la necessitat de transparència en matèria fiscal de cada país, començant per Luxemburg i no ha parlat tampoc de tipus impositius mínims. Avui a Europa la competència fiscal entre estats sense tipus impositius mínims i el manteniment del nucli de l'Estat de Benestar són dues coses incompatibles. Una base comuna per a l'impost de societats és un pas endavant, però això no aturarà la carrera per abaixar els impostos llevat que s'apliquin tipus impositius mínims.

Al mateix temps, el senyor Juncker ha pretès avui distreure l'atenció dels problemes dins de la Unió Europea traslladant el debat polític a nivell del G-20 i la seva futura reunió amb el grup aquest cap de setmana. Les mesures que els països del G-20 plantegen també són clarament insuficients per resoldre els problemes. El G-20 no té en compte una base comuna per a l'impost de societats, ni els tipus impositius mínims.

Amb aquest capítol estem tocant l'os de la ruptura del contracte social europeu que opera des de fa anys.

Notícies relacionades

Però la pregunta de fons, més enllà de les limitacions del que ha proposat, és: ¿amb quina credibilitat presenta això avui Juncker? Avui és un president sense legitimitat per afrontar aquest problema. La hipocresia que suposa que el president de l'Eurogrup estigués exigint retallades mentre alhora permetia l'evasió fiscal massiva, l'incapaciten per afrontar seriosament aquest assumpte. A més, li toca a la Comissió Europea, que ara presideix, investigar els 'rulings' (els pactes fiscals opacs realitzats amb grans corporacions) que ell mateix va pactar. Per més que ell ho negui, el conflicte d'interessos és evident.

Juncker no era la persona per presidir la Comissió. Ho sabíem. Avui constatem una vegada més que és la persona equivocada en el lloc equivocat, i que la seva presència al capdavant de la Comissió Europea posa aquesta institució en una situació impossible en els pròxims cinc anys. A més, genera tal cabreig a la ciutadania que enfonsa una mica més en el forat el ja perjudicat projecte europeu. Europa necessita urgentment salvar-se a si mateixa enviant a casa personatges que ja haurien de formar part del passat.