LECTORS
Carta destacada del dia: 'Apunts d'una mestra en les proves de primària'
Totes les escoles de primària de Catalunya han passat aquests dies per les proves de nivell d’aprenentatge: català, castellà, anglès i matemàtiques per a tothom. S’han fet amb un protocol molt elaborat i estricte per evitar favoritismes, tant amb els alumnes com amb els col·legis. Els professors han hagut d’anar a altres centres per corregir muntanyes de proves i poder fer un estudi sobre el nivell que tenen els nens. Sóc una de les mestres que va anar a una escola que no era la meva, i per aquest motiu vaig perdre dos matins de classe amb els meus alumnes. Vaig vigilar altres estudiants mentre efectuaven els exàmens. Els resultats se sabran a final de curs, però ja puc avançar algunes de les conclusions a què arribarà el Departament d’Educació. Els nens saben més català que castellà; el nivell de castellà als centres de primària és baix i s’hi ha de dedicar més hores. En matemàtiques hi ha un nivell bastant bo, malgrat que gairebé ningú sap calcular el tant per cent. L’anglès segueix estant molt endarrerit respecte d’altres països europeus; es veu que els nens no l’entenen.
Senyors de la conselleria: si volen fer aquestes proves, siguin coherents. Per començar, els professors tenim molta altra feina a fer, a les nostres aules, però acceptem el que ens diuen (com sempre), i si cal fer proves, es fan. Però mirin el temari dels alumnes de sisè i s’adonaran que el càlcul del tant per cent és una lliçó que es dóna a finals de curs, i això encara no ho han treballat. El futur dels verbs en anglès tampoc l’han fet. A més a més, les redaccions de català i castellà han de tenir la mateixa dificultat; no s’hi val posar un text fàcil en català i un de difícil en castellà; els dictats necessiten temps per ser escoltats bé, no només llegir-los.