AMANIDA D'ESTIU
'Il Braghettone'
El primer ministre italiàSilvio Berlusconiha fet tapar amb un vel sobreposat el pit d'una figura femenina a la reproducció del quadre pintat perGiambattista Tiepoloel 1743, triat pel polític mateix per decorar la sala on ofereix les seves conferències de premsa al Palazzo Chigi romà, seu del cap del Govern. La púdica sina de la figura mitològica queia justament darrere la cara deBerlusconien l'enquadrament habitual de les càmeres de televisió.
En lloc de desplaçar el quadre o el pupitre de l'orador, ha fet manipular la pintura deTiepolode manera que els telespectadors no es distreguin ni s'escandalitizin. La demolidora idea està a l'alçada de la política deBerlusconi,basada sempre en la teatral gestualitat dels seus gestos simbòlics, sovint ofensius i polèmics.
El fet de tapar per excés de puritanisme els nus pictòrics després d'haver estat realitzats arrossega una llarga tradició, en particular a Itàlia, onDaniele da Volterraha passat a la història comil Braghettoneper haver afegit bolquers i calces a les figures del judici final pintades pel seu mestreMiquel Àngela la Capella Sixtina. Això pasasava el segle XVI i, segons sembla, en alguns casos no s'ha avançat gaire.
Els gestos teatrals berlusconians poden tenir un punt d'estridència provocativa que serveix per desviar l'atenció d'altres aspectes de la seva política més importants i subterranis. L'home de negocis més ric d'Ità- lia, que va fer la fortuna amb el negoci immobiliari i l'invent dels canals privats de teleescombraria, ha estat elegit tres vegades a les urnes, malgrat els 93 casos judicials en què s'ha vist immers (cap condemna en ferm fins ara), l'últim dels quals es troba en suspens mentre duri el seu mandat.
La recent berlusconada del quadre deTiepolodeu ser la més intranscendent, però se'n parla quasi més que de la decisió simultània de treure l'exèrcit al carrer als centres urbans italians amb funcions de vigilància policial. El fotògraf de les campanyes publicitàries de Benetton,Oliverio Toscani,ha dit: "La nostra decadencia no és econòmica, sinó moral, i s'emet a totes hores per televisió. Hem estat vençuts per la vulgaritat. Morirem elegants, vestits a l'última moda, però buits i idiotitzats i per dins".
Fe d'errates
L'editorial brasilera Companhia das Letras ha anunciat que retira del mercat la seva última edició d'El Hacedor,deJorge Luis Borges,perquè hi ha detectat 12 errates atribuibles al procés de publicació. N'imprimirà una nova edició i canviarà gratuïtament els exemplarts ja comprats.
Notícies relacionadesEn el moment de l'aparició d'El quadern grisel 1966 a l'editorial Destino,Josep Plai el seu amic filòlegJordi Pujol i Cofanvan detectar-hi 500 errates que van fer arribar aJosep Vergés,l'editor, el qual va corregir-les a la segona edició del 1969. Les reedicions posteriors es van tornar a basar en la primera, la de les 500 errates.El quadern grises troba a l'espera d'una edició revisada.
L'exemple es pot fer extensiu a la resta de volums de l'obra dePlai a altres editades per Destino. Un altre autor destacat de la casa,Miguel Delibes,escriu al pròleg de l'epistolari ambVergésque un exemplar de la seva obra completa conté més de 300 errates. Entre les 12 errates que han portat l'editorial brasilera a reeditar el llibre i els dos altres exemples de centenars sense corregir, la distància és reveladora.