QUÈ PODEU FER AVUI A BARCELONA

Neix un festival dedicat als Drets Humans

Impacte! ofereix una vintena de films presencials i ‘online’

Eduardo de Vicente

Neix un festival dedicat als Drets Humans

En aquests últims mesos molts festivals de cine han hagut de ser suspesos o ajornats amb la consegüent pèrdua que això ha suposat per al món cultural. Per aquesta raó, la notícia que un d’aquests certàmens neix, malgrat totes les circumstàncies adverses, és tota una alegria. I encara més si descobrim que Impacte!, que així s’anomena, està dedicat a la defensa dels Drets Humans i la justícia global, dos assumptes que s’han agreujat durant l’última crisi sanitària. Aquesta primera edició tindrà una versió presencial des d’avui i fins diumenge als Cinemes Girona (Barcelona), els Cinebaix (Sant Feliu de Llobregat) el Truffaut (Girona) i Screenbox (Lleida) i, a partir de dilluns i fins al 25 d’abril, es completarà amb nous títols que podran veure’s on line a través de la plataforma Filmin i a la web del festival. Consisteix en un total d’una vintena de llargmetratges i una altra de curtmetratges, tots en versió original subtitulada al català i molts dels quals comptaran amb cinefòrums amb l’equip, debats i avanç de futurs projectes. Un certamen que podria ser un homenatge a l’inoblidable Arcadi Oliveres que, segur, recolzaria aquesta proposta. Repassem la seva programació en aquestes dues opcions.

Les projeccions presencials

Pel que fa a les projeccions cinematogràfiques s’inicien avui amb el documental L’aventura, que aborda un tema recurrent en aquest esdeveniment; els problemes dels migrants. Està centrat en les històries dels exiliats que travessen les muntanyes alpines per intentar arribar a França. També està en una línia similar Hi havia una vegada una casa, que explica com si fos un conte la història de La Nacional, un edifici novaiorquès que va acollir gran part de la immigració espanyola als Estats Units que volia fer realitat el somni americà. Igualment, la grega El riu enfangat de Baasim s’ocupa de la migració etíop i siriana i el bloqueig de les fronteres europees.

Les dones són les protagonistes de diversos treballs en els quals es tracten les seves diferents problemàtiques. Dones de sorra és un altre documental que ens acosta a la realitat d’unes 300 dones que viuen a Cap Verd on, per fer front a la pobresa i mantenir les seves famílies, es dediquen a extreure diàriament sorra de les platges. Canción sin nombre està basada en fets reals ocorreguts als anys 80 i narra la història de Georgina Condori, una dona andina el nadó de la qual desapareix misteriosament poc després de néixer i intenta trobar-lo al mig del convuls Perú de l’època amb l’ajuda d’un periodista.

Documentals i ficció

Vent és una interessant producció tibetana sobre una jove que ha sigut discriminada per ser filla d’una dona soltera i que s’atreveix a desafiar les tradicions. Tancant aquest bloc, l’equatoriana Daniela Calvache dirigeix i protagonitza La mala noche. Interpreta una dona que, per amor, es veu obligada a prostituir-se per a una màfia que l’explota. Mentre lluita per recuperar la seva llibertat intenta cuidar-se de la seva filla malalta. Un succés inesperat li proporcionarà l’oportunitat capgirar la seva vida.

Les últimes propostes presencials s’obren amb Sanguinetti, un film de ficció xilenomexicà sobre una periodista xilena que investiga casos d’abusos durant la dictadura i que visita per sorpresa el seu pare, que viu a Ciutat de Mèxic, per explicar-li el resultat de les seves indagacions. La turca Omar i nosaltres s’ocupa de la relació d’una parella d’emigrants clandestins sirians amb un comandant de la frontera turcogrega jubilat i com l’exmilitar ha de fer front a les seves conviccions. Per acabar, el documental argentí El laberinto de las Lunas s’endinsa en l’univers de les persones transvestides a través de diversos relats sobre la identitat i l’adopció esquitxats amb cançons i poemes de l’artista trans, escriptora i poetessa Susy Schok.

La programació ‘online’

L’oferta online afegeix nous temes com els abusos del poder, presents a la mexicana Cuando cierro los ojos, en la qual dos reclusos indígenes expliquen en el seu propi idioma en un judici la seva tràgica història enfrontant-se a la policia corrupta malgrat que se’ls nega, fins i tot, un traductor. Iranian lives matter es presenta sota l’anonimat i retrata les manifestacions que es van produir el 2019 a l’Iran com a conseqüència de la pujada del preu de la gasolina i com el dictador va aixafar les protestes sense escrúpols provocant una matançaa. L’amor enfront del genocidi s’ocupa de les cançons i cultura dels yazidites, un poble iraquià que ha sigut massacrat al llarg de la història. No menys impactant és la italiana Les regles d’èxit de l’Arnold sobre un llicenciat en economia que va ser assetjat durant diverses hores per la policia local i es va veure obligat a fugir.

La desprotecció que pateixen els nens és objecte de denúncia a Els nens d’Ashram, en la qual el director recorda la seva experiència de joventut a l’Índia, on va rebre una educació molt particular que li va suposar molta teràpia i, 20 anys després, es retroba amb antics companys per comprovar els efectes d’aquests ensenyaments. Per la seva part, Els especials és més positiva i explica la lluita diària del tutor d’un centre de detenció juvenil rus en el qual conviuen nens fills de famílies desestructurades i com intenta ajudar-los perquè no acabin com els seus pares.

Últims títols i curtmetratges

La problemàtica laboral està representada per la mexicana La zozobra, que explica com cinc petrolers es van encallar en una zona natural protegida i els seus treballadors van perdre l’ocupació sense cap compensació mentre es van causar uns devastadors danys ecològics que van afectar també les cooperatives pesqueres. Les reivindicacions dels camperols són el centre de la colombiana Bajo fuego, que explica com intenten seguir endavant malgrat les falses promeses del govern i les amenaces dels grups armats. Indocumentado sin miedo retrata les protestes en Los Angeles contra les deportacions de l’administració Trump mentre contempla l’experiència dels milers de mexicans que es troben a Tijuana per intentar travessar la frontera dels Estats Units enfrontant-se a la intolerància dels seus veïns. Finalment, Los índalos és un passeig per la vida d’Aurora Sánchez, filla d’una família revolucionària que va lluitar a l’Espanya republicana, a la dictadura argentina i a la Nicaragua sandinista.

Paral·lelament, en les dues versions, poden veure’s interessants curtmetratges com L’infern, sobre la reclusió il·legal de joves en una presó de Sierra Leone; Primer de novembre, centrat en una mare i una filla que viatgen per presenciar l’execució d’un home condemnat per l’assassinat del seu fill i germà o la impactant L’execució, on un oficial d’un correccional descriu amb tota mena de detalls el relat de l’execució d’un jove negre a Geòrgia. Dues produccions curtes d’aquí també mereixen la nostra atenció. El monstruo invisible, de Javier i Guillermo Fesser, segueix els passos de dos nens que treballen en un abocador d’escombraries a les Filipines i intenten mantenir el somriure i Ni oblit ni perdó sobre el cas Guillem Agulló, víctima de la violència feixista. Tres setmanes per connectar amb la realitat d’aquest món, per sensibilitzar-se amb els problemes dels nostres semblants aquí i allà i per sentir-nos tan impactats que ens vegem obligats a reaccionar.

Et pot interesar

Impacte! Festival de Cinema i Drets Humans de Catalunya

¿On?  Presencial: Cinemes Girona (Barcelona), els Cinebaix (Sant Feliu de Llobregat) el Truffaut (Girona) i Screenbox (Lleida). ’Online’; a Filmin i a la web del festival.

¿Quan?  Des d’avui i fins al 25 d’abril.

Preu:  segons el local i la plataforma.

Més informació:  Festival Impacte.