Inicia sessió

Inicia sessió amb el teu compte dEl Periódico

He oblidat la contrasenya Política de privacitat

Si encara no ets usuari, Registrat

TEATRE

'Escape room': mentides sense escapatòria

El Goya s'apunta al joc de moda amb 'Escape room', un artefacte còmic dissenyat per Joel Joan i Hèctor Claramunt amb molts al·licients per atrapar el gran públic

Imma Fernández

'Escape room': mentides sense escapatòria

DAVID RUANO

Estirant el fil del procés, que ha deixat no pocs descosits en les relacions entre amics i familiars, Joel Joan i Hèctor Claramunt el tàndem creatiu d’‘El crac’ (TV-3)– han teixit a ‘Escape room’ un entramat còmic sobre la sinceritat en la parella que apunta a una de les bombes de la temporada. Amb aquesta estrena, el Teatre Goya obre les portes a un públic més ampli, també juvenil. Els al·licients són allà: des d’una trama que, partint del joc de moda, funciona com a màquina de la veritat, ficant els personatges en situacions compromeses que disparen les rialles a la platea, a un elenc amb moltes taules que es maneja formidablement en el registre còmic. L’àgil direcció dona un ritme fluid que apuntala el bon funcionament del divertit artefacte. Una comèdia lleugera, en clau de ‘thriller’ i amb elements de terror, per desgreixar aquests temps que espanten.

Personatges estereotipats

Els autors dibuixen quatre personatges marcadament estereotipats i fàcilment reconeixiblesJoel Joan és l’Edu, el pacificador: un paio al·lèrgic als conflictes, ideòleg de les superilles. Paula Vives és la seva nòvia, la Marina, de gallet fàcil –dispara el que pensa sense titubejos–, ‘cupaire’ i feminista. Bona pensada la utilització del recurs de la gramàtica patriarcal: l’ús del plural femení “totes” en lloc del “tots” resulta hilarant. Completa el quadre una parella amiga de l’Edu: El Rai (Oriol Vila), un cineasta cregut, i la Vicky, la seva dona, una actriu en declivi a qui Àgata Roca vesteix amb una fantàstica vis còmica. Junts entren en una ‘escape room’ d’Hostafrancs, un espai macabre –dissenyat amb detall per Joan Sabaté a tall de laboratori del terror– del qual només podran sortir amb la veritat per davant. Les proves per intentar escapar-se de la sinistra habitació destaparan les seves mentides i la seva competitivitat, i els portaran a situacions límit, que faran trontollar les seves banderes i relacions. Fins al gir final.

LO+

Àgil direcció, humor fresc i un formidable elenc.

EL-

L’explícita referència al mètode d’extermini nazi.

Les picades d’ullet a l’actualitat i al paisatge polític són contínues i els autors procuren l’equidistància en el repartiment de pulles. Això sí, han portat el divertiment a un terreny pantanós que obre el debat dels límits de l’humor. Sobre la taula, ¡compte, ‘spoiler’!, la referència a les cambres de gas, al mètode d’extermini nazi, que alguns han reprovat. 

Temes: Teatre