Inicia sessió

Inicia sessió amb el teu compte dEl Periódico

He oblidat la contrasenya Política de privacitat

Si encara no ets usuari, Registrat

cine

'Leto': quan el rock era perillós

La nova pel·lícula de Kirill Serebrennikov se situa a mig camí entre el musical, la història d'amor, el document històric i la denúncia política

Nando Salvà

'Leto': quan el rock era perillós

Sobre el poder del rock‘n’roll com a agent de rebel·lió s’han dit tantes coses que a hores d’ara s’ha convertit en un mer clixé, però ‘Leto’ deixa clar que hi va haver un temps en què aquest poder realment volia dir alguna cosa. Inspirat en la vida real dels músics Viktor Tsoi i Mayk Naumenko, el nou treball del director rus Kirill Serebrennikov retrata l’activa escena rockera de la Leningrad de principis dels 80, quan un grup de joves van desafiar les rígides tradicions soviètiques per buscar els seus models a Occident –Lou Reed, David Bowie, Iggy Pop, Marc Bolan, Blondie–, i van aplanar el camí per als grans canvis culturals que vindrien després.

Leto

Musical
Rússia / França, 2018
Director: Kirill Serebrennikov
Intèrprets: Teo Yu, Irina Starshenbaum, Roma Zver, Anton Adasinsky

Mentre traça la complicada relació creativa entre Naumenko i Tsoi –l’un, el mentor vingut a menys; l’altre, l’alumne que comença a eclipsar el mentor– i alhora els converteix en dos vèrtexs d’un triangle amorós sorprenentment tendre, la pel·lícula transmet una passió i un idealisme juvenil totalment mancats de cinisme. Ha sigut rodada en blanc i negre, i inclou moments d’animació que evoquen l’estètica dels primers anys de la MTV i un personatge que trenca successivament la quarta paret per comentar l’acció o mostrar a càmera un rètol en el qual es llegeix «AIXÒ NO VA PASSAR».

TEXTURES I ATMOSFERES

La idea és menys recrear el període amb exactitud històrica que evocar-lo tal com va existir en les fantasies dels qui el van viure, i això explica que 'Leto' no faci tanta atenció al detall argumental com a la creació de textures i atmosferes. Serebrennikov no es molesta a identificar gaire els seus personatges ni en explicar les circumstàncies que els van portar a unir-se; prefereix deixar que la càmera es passegi lliure entre festes a la platja il·luminades per fogueres i vells apartaments en els quals els músics es troben per apreciar les cançons dels seus ídols i discutir-ne el significat, i que visiti les sales de concerts estatals, en les quals un públic estrictament vigilat era obligat a romandre assegut i reprimir els seus impulsos de ballar.

LO+

Una seqüència que transcorre al ritme d’una maníaca versió de 'Psycho Killer', de Talking Heads

EL-

A estones, la seva opacitat narrativa resulta frustrant.

Considerada per si sola, 'Leto' sembla acontentar-se amb recordar amb nostàlgia un temps en el qual, diem, la dissensió portava conseqüències de veritable pes; no obstant, les circumstàncies que l’envolten demostren que les coses no han canviat tant.

Serebrennikov es troba actualment en situació d’arrest domiciliari, acusat de frau, però probablement sigui per les seves opinions sobre el règim de Vladímir Putin. Ell és la prova que les pel·lícules sobre artistes que pateixen el menyspreu i la censura de governants repressors sempre són rellevants.

Temes: Cine