II Baròmetre sobre Productivitat

¿A què es deu la baixada de la productivitat a les empreses espanyoles?

Adecco Outsourcing acaba de publicar el seu segon baròmetre sobre aquest tema, i els resultats es desgranen en la següent entrevista

¿A què es deu la baixada de la productivitat a les empreses espanyoles?
4
Es llegeix en minuts

Daniele Tramontin, director comercial d’Adecco Outsourcing, respon en les següents línies a una entrevista centrada en els resultats del II Baròmetre sobre Productivitat que acaba de publicar la companyia. La principal conclusió és que, respecte a les dades de l’any passat, la productivitat ha baixat en aquest últim exercici a les empreses espanyoles. 

Acaben de publicar el II Baròmetre Adecco Outsourcing sobre Productivitat i la primera dada que dona és que l’últim any ha baixat la puntuació mitjana sobre el nivell de productivitat de l’empresa espanyola. ¿A què creu que es deu?

El nostre baròmetre recull les opinions de més de dos mil directius sobre el nivell de la productivitat de les seves empreses i en aquesta segona edició, en efecte, hi ha hagut un retrocés respecte al nivell de productivitat percebut per aquestes empreses en l’exercici anterior. Després d’analitzar les dades podem concloure que els dubtes sobre el futur de l’economia i el canvi dràstic en la gestió de la flexibilitat introduït en l’última reforma laboral serien els dos principals motius d’aquest retrocés.

¿Són menys competitives les empreses espanyoles davant les del nostre entorn europeu? ¿Com podem fer front a aquesta situació?

Segons dades oficials de l’Eurostat, l’economia espanyola té un ‘gap’ de set punts sobre la mitjana europea i encara més gran sobre les principals economies de l’Eurozona. Les raons estan identificades principalment en un inferior desenvolupament tecnològic, menys inversió en capital humà i infraestructures, a més d’ineficiències en el mercat laboral.

¿Hi ha sectors amb millors nivells de productivitat i eficiència que d’altres? ¿Per què es troben més ben situats?

El sector financer, el tecnològic, l’alimentació o l’automoció són dels més productius: les claus d’aquesta ràtio més gran són principalment la inversió en tecnologia i robotització d’aquestes indústries, a més de la seva mida, ja que parlem d’un elevat volum d’unitats produïdes (o transaccions) per centre de treball. La mida de les empreses és un factor que es relaciona directament amb la productivitat. En aquest sentit, l’elevadíssim nombre de pimes al nostre país també és un factor que empitjora la comparativa amb altres països del nostre entorn.

En el baròmetre dediquen un apartat especial a la salut relacionada amb la productivitat. ¿Com podem mesurar que una bona salut redunda en una productivitat més gran?

Tenir una bona salut reverteix en dos elements determinants de la productivitat. D’una banda, l’absentisme: és impossible mantenir dades competitives de productivitat amb altes taxes d’absentisme laboral, que, per cert, és una tendència a l’alça no només a Espanya. I d’altra banda, és evident que una escassa atenció a l’ergonomia dels processos o a la qualitat de l’entorn de treball reverteixen en menys benestar de l’empleat. Per a aquesta finalitat, les enquestes de clima laboral, conjuntament amb un mesurament i seguiment exhaustiu de les dades d’absentisme, són eines essencials per prendre accions orientades a millorar la productivitat.

Segons el seu estudi, sis de cada 10 empreses lliguen salaris a productivitat i resultats (almenys una part del variable). ¿Aquesta associació seria la manera més justa de retribuir els empleats? ¿Solucionaria el problema de les pujades salarials, més lentes que la pujada de la inflació?

El salari és un factor bàsic de motivació dels empleats, és a dir, és un factor important però no ho és tot; la motivació és l’altre motor fonamental per a la productivitat. És per això que associar una part del salari a l’evolució de la teva empresa o projecte conjuga perfectament aquests dos factors. No obstant, establir una correcta política de remuneració variable no és fàcil i requereix un exhaustiu procés de comunicació. En tot cas, no crec que sigui una solució de cara a les pujades d’inflació i, de fet, em sembla molt complex lligar els dos conceptes, ja que per a moltes empreses la pujada de la inflació significa una reducció de vendes i beneficis que per tant revertiria en una més baixa consecució del salari variable.

Finalment, ¿és l’externalització de serveis una via adequada per millorar la productivitat de les empreses? ¿En qualsevol sector?

Les empreses saben perfectament quina és l’activitat i els processos que els fan ser diferents, bé per producte o servei, bé per eficiència i competitivitat respecte a les altres. És en aquestes activitats i processos on cada empresa ha d’invertir i centrar tots els seus esforços. En un entorn sempre més competitiu, on és cada vegada més complex gestionar les necessitats de cada àrea, no només quant a les persones, sinó també a la tecnologia o processos, el que és recomanable és deixar tots els processos auxiliars a un tercer que apliqui sobre ells una metodologia de millora contínua i, per tant, dotar-se de ‘partners’ que t’ajudin a diluir el risc del negoci i fer eficients processos ‘no core’ de l’empresa.

Temes:

Ocupació