Música experimental

El LEM arriba a la 30a edició i es divideix entre maig i octubre

El cicle ofereix concerts de Tim Hodgkinson i Atsuko Kamura, Comegente, Edurne Arizu i Electric Totems, entre altres artistes, en el seu tram primaveral.

«Públic i equip acabaven esgotats de 30 concerts en quatre setmanes», afirma el director

El LEM arriba a la 30a edició i es divideix entre maig i octubre
2
Es llegeix en minuts
Ramón Vendrell
Ramón Vendrell

Periodista

Especialista en pop antic, tebeos, llibres, rareses i joventut

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els conceptes de comunitat i proximitat, tan sovint onejats de manera espúria, van adquirir tot el seu significat en la presentació de la 30a edició del festival de música experimental LEM, ahir. Quatre artistes que actuaran en el cicle van prendre la paraula per oferir una pinzellada de la seva proposta. Edurne Arizu fins i tot va interpretar una peça a l’acordió.

La novetat de la trentena celebració del LEM, que es diu aviat, és la divisió del programa en dues setmanes al maig (del 15 al 24) i dues a l’octubre (del 15 al 25), en comptes d’una marató a l’octubre. "El públic i l’equip acabaven esgotats de 30 concerts en quatre setmanes", va dir Aleix Salvans, president de Gràcia Territori Sonor i director artístic del LEM 2025.

La partició, a més, obre la via a un creixement raonable i facilita la contractació d’artistes a l’ampliar la finestra temporal. Eva Sòria, directora d’Innovació, Coneixement i Arts Visuals de l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB), va agrair al LEM la seva contribució al fet que Barcelona sigui un "referent internacional" de la música experimental. Per exemple: Tim Hodgkinson (cofundador de Henry Cow) i Atsuko Kamura (exmembre de Mizutama Shobodan, la primera banda punk íntegrament femenina del Japó) van escriure al LEM per oferir el seu nou espectacle, Haiku. "Coses així et fan sentir orgullós de la feina feta", va assenyalar Salvans. Serà, segurament, la primera vegada que el projecte es presenti fora del Japó. En programa doble amb Altaba-Valera-Volt, associació de mestres locals de la improvisació lliure. Per 12 euros (entrada anticipada) al centre cívic La Sedeta. Tots els passis de pagament són dobles i costen entre set i 12 euros. Els abonaments per al maig o l’octubre costen 30 euros i els dels dos segments, 50.

El rar de veritat

Alfredo Costa Monteiro inaugurarà la pota primaveral del LEM al Museu de la Música amb la peça Fragments d’oblit, feta a partir de gravacions d’instruments de la reserva del centre que ressalten el deteriorament causat pel temps. Comegente ("com si Ornette Coleman toqués a l’estil de Black Sabbath", va il·lustrar Salvans) i Northwest, tots dos de Madrid, actuaran a LaKontra. Edurne Arizu se les tindrà amb NaN-ai, una intel·ligència artificial desenvolupada per Fèlix Pastor i Enric Guais. "Pot passar qualsevol cosa" al Museu de la Música, va indicar l’acordionista.

Notícies relacionades

En comandita amb el cicle Nocturna Discordia, el LEM oferirà Lidia Facerias, Oskar Salat i Soren Alcaraz, i Clara Torner, Yeonathan Shachar i Vasco Trilla a Soda Acústic. Cibrán, "un ensemble sonor canviant i espontani", segons definició pròpia, i Laura Llaneli actuaran a LaKontra. Art Quartet i Electric Totems, duo format pel francès Pierre Bastien i el valencià Dr. Truna, tancaran el tram de maig del LEM a LaKontra.

Salvans va evocar la sentència del finat Víctor Nubla: "Programem música normal, perquè el que no és normal és que a tothom li agradi la mateixa música".