Música experimental
El LEM arriba a la 30a edició i es divideix entre maig i octubre
El cicle ofereix concerts de Tim Hodgkinson i Atsuko Kamura, Comegente, Edurne Arizu i Electric Totems, entre altres artistes, en el seu tram primaveral.
«Públic i equip acabaven esgotats de 30 concerts en quatre setmanes», afirma el director

Els conceptes de comunitat i proximitat, tan sovint onejats de manera espúria, van adquirir tot el seu significat en la presentació de la 30a edició del festival de música experimental LEM, ahir. Quatre artistes que actuaran en el cicle van prendre la paraula per oferir una pinzellada de la seva proposta. Edurne Arizu fins i tot va interpretar una peça a l’acordió.
La novetat de la trentena celebració del LEM, que es diu aviat, és la divisió del programa en dues setmanes al maig (del 15 al 24) i dues a l’octubre (del 15 al 25), en comptes d’una marató a l’octubre. "El públic i l’equip acabaven esgotats de 30 concerts en quatre setmanes", va dir Aleix Salvans, president de Gràcia Territori Sonor i director artístic del LEM 2025.
La partició, a més, obre la via a un creixement raonable i facilita la contractació d’artistes a l’ampliar la finestra temporal. Eva Sòria, directora d’Innovació, Coneixement i Arts Visuals de l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB), va agrair al LEM la seva contribució al fet que Barcelona sigui un "referent internacional" de la música experimental. Per exemple: Tim Hodgkinson (cofundador de Henry Cow) i Atsuko Kamura (exmembre de Mizutama Shobodan, la primera banda punk íntegrament femenina del Japó) van escriure al LEM per oferir el seu nou espectacle, Haiku. "Coses així et fan sentir orgullós de la feina feta", va assenyalar Salvans. Serà, segurament, la primera vegada que el projecte es presenti fora del Japó. En programa doble amb Altaba-Valera-Volt, associació de mestres locals de la improvisació lliure. Per 12 euros (entrada anticipada) al centre cívic La Sedeta. Tots els passis de pagament són dobles i costen entre set i 12 euros. Els abonaments per al maig o l’octubre costen 30 euros i els dels dos segments, 50.
El rar de veritat
Alfredo Costa Monteiro inaugurarà la pota primaveral del LEM al Museu de la Música amb la peça Fragments d’oblit, feta a partir de gravacions d’instruments de la reserva del centre que ressalten el deteriorament causat pel temps. Comegente ("com si Ornette Coleman toqués a l’estil de Black Sabbath", va il·lustrar Salvans) i Northwest, tots dos de Madrid, actuaran a LaKontra. Edurne Arizu se les tindrà amb NaN-ai, una intel·ligència artificial desenvolupada per Fèlix Pastor i Enric Guais. "Pot passar qualsevol cosa" al Museu de la Música, va indicar l’acordionista.
Notícies relacionadesEn comandita amb el cicle Nocturna Discordia, el LEM oferirà Lidia Facerias, Oskar Salat i Soren Alcaraz, i Clara Torner, Yeonathan Shachar i Vasco Trilla a Soda Acústic. Cibrán, "un ensemble sonor canviant i espontani", segons definició pròpia, i Laura Llaneli actuaran a LaKontra. Art Quartet i Electric Totems, duo format pel francès Pierre Bastien i el valencià Dr. Truna, tancaran el tram de maig del LEM a LaKontra.
Salvans va evocar la sentència del finat Víctor Nubla: "Programem música normal, perquè el que no és normal és que a tothom li agradi la mateixa música".
- Els veïns surten de les seves ciutats a comprar roba i productes de la llar
- Elecció al Vaticà L'estatunidenc Robert Francis Prevost esdevé el 267è Papa sota el nom de Lleó XIV
- Explicació científica Fumata blanca i fumata negra: ¿com aconsegueix el Vaticà canviar el color del fum per anunciar l’elecció del nou Papa?
- Conducció Els cinc consells de la DGT per comprar un cotxe de segona mà
- Sentència judicial Condemnat un pare per agredir un home que havia tocat el seu fill en una piscina de Lleida