CRÍTICA
Drexler, art, prestidigitació i seducció
El músic uruguaià va conquerir la sala en un recital en solitari al Guitar BCN
Si hi ha un cantant que no s’acull a una manera única i estable de presentar-se al públic aquest és Jorge Drexler. Aquí hi ha, de fet, un perfil de la seva identitat, en el canvi, la inventiva i la incorporació de cert art de la prestidigitació en el seu do com a cançonista, que pot portar-lo a tensar l’ambient d’una sala amb només el frec d’una corda despullada, un silenci, el cant càlid sobre un senzill loop rítmic.
Així va ser en la seva tornada al Palau, ahir a la nit (festival Guitar BCN), el primer de sengles recitals en solitari amb els quals tancava la campanya Tinta y tiempo després d’un llarg periple de dates per mig Europa. Format com el de l’any 2019 al mateix local, tot i que aquesta vegada amb uns quants empelts més de pistes electròniques.
Però la guitarra va ser l’aliment primari de Drexler: acústica, clàssica o aquesta elèctrica amb la qual va arrencar la nit a ¡Oh, algoritmo!, número funky (menys dissonant que al disc), en el qual fa broma sobre el nostre destí: "Dime qué debo cantar / Oh, algoritmo / Sé que lo sabes mejor / incluso que yo mismo".
En solitari, Drexler conserva una ressonància recollida del trobador de bossa nova primigeni, Joâo Gilberto, però multiplicat en extroversió i en recursos innovadors. Amb inclinació per la mal·leabilitat dels gèneres (va presentar Asilo com "una cosa semblant a la ranxera"), convertint el xiulet en leitmotiv (La trama y el desenlace) i improvisant una lletra per a delit general (Inoportuna). Jugant amb l’espai a l’allunyar-se i apropar-se a les muses del Palau a Eco i cantant a cappella, com aquella nit als Oscars, Al otro lado del río. El sàmpler i el sintetitzador (que va tocar un col·laborador) van obrir l’enquadrament sònic, sense pervertir-lo, a Hermana duda i la hipnòtica Tocarte, mena de "música urbana de cambra".
Molta connexió
Una altra capa de significat la va aportar la connexió amb el públic barceloní, molt viva, a través del record dels seus recitals als carrers de Ciutat Vella i de l’homenatge a qui va creure en ell el 1989, el desaparegut Joan Rosselló, de The Project (com a preàmbul de La edad del cielo). I amb atenció als bolivians del lloc, el país del qual va ser, va dir, l’únic de Llatinoamèrica que el 1939 va acollir el seu pare, exiliat de l’Alemanya nazi.
Drexler va compartir Soledad amb l’exquisida veu flamenca d’Ángeles Toledano i va fer que Guitarra y voz prengués encara sense la guitarra. I, tot i que la seva veu era suficient per destruir totes les línies de defensa (dolça i cameladora Sea), va ser el pulcre cant del públic, a Todo se transforma i Me haces bien, el que va certificar el triomf últim del seu art, alhora popular i experimental, quina quadratura del cercle.
Notícies relacionadesJorge Drexler
Palau de la Música Barcelona, 20/03/2025
- "Florentino, ven-lo d’una vegada a l’Aràbia"
- Manuel García-Castellón: "El cas Leire no em sorprèn. Les clavegueres sempre hi són"
- A partir de dilluns La CCMA rectifica i recupera les marques històriques de TV3 i Catalunya Ràdio
- Pensions ¿Quan es cobra la paga doble de Nadal? Bones notícies per als jubilats
- La plaça de la Revolució recull els mobles
- Novetats de l’Agència de l’Habitatge La Generalitat introdueix canvis en la definició de gran tenidor de vivendes a Catalunya
- Sentència Dos anys de presó per un tuitaire que va animar a "perseguir" la família que volia més castellà a l'escola de Canet
- Anàlisi de la federació de famílies Catalunya necessitaria crear gairebé 170 nous grups de 1r d’ESO per poder abaixar les ràtios a 25
- Pagaments indeguts L’auditoria sobre la DGAIA detecta «deficiències en la gestió» de les prestacions a extutelats
- Política Tarragona s'adhereix al Pacte Nacional per la Llengua: "El català ha de continuar sent útil, plural i present al carrer"
