CRÍTICA
Ambiciosa epifania des de l’abisme
La pandèmia va accelerar un canvi de paradigma i també va suposar un punt d’inflexió en l’escriptura d’un dels nostres dramaturgs més internacionals, Josep Maria Miró. Mentre l’Espai Texas remunta l’èxit El principi d’Arquimedes, al Heartbreak Hotel de Sants s’acaba d’estrenar La majordoma, segona part del Tríptic de l’epifania que, junt amb El cos més bonic que s’haurà trobat mai en aquest lloc, ofereix un salt qualitatiu en una de les carreres més sòlides de la nostra escena actual.
De nou una obra que comença amb un cos estès a terra, punt de fuga en l’entorn rural, un esdeveniment cridat a transformar un ambient degenerat (tema recurrent chez Miró). A diferència d’El cos..., aquí la història s’articula mitjançant una sola veu, una dona que al llarg de tres dècades es veu arrossegada per una cadena de corrupció que estiren homes sense escrúpols, prolongat viatge per l’infern del qual torna amb una missió reveladora: la capacitat de denunciar un món que ha arribat al seu límit físic i moral. Els negocis, i en concret la construcció, l’església, la universitat; ningú s’escapa airós del truculent retrat d’un paisatge infectat, un horitzó de destrucció de la bellesa.
La direcció del mateix autor clava el to d’un dinàmic monòleg de 85 minuts: moltes ombres i petits clars redemptors. En fugida de l’evident, la protagonista es dibuixa plena d’arestes davant un interlocutor que no veiem i, com la Justine de Sade, el seu cos acaba instrumentalitzat per la vilesa, partícip de la maldat que transita. S’apaivaga la densitat del text amb una posada en escena essencialista: cap decorat, vestuari succint i fosc d’Albert Pascual que fins i tot prescindeix del pegat a l’ull que caracteritza el personatge. La boira inicial i, sobretot, un disseny de llums substancial de Xavier Albertí atrapen en un clima d’irrealitat pertorbador.
I al centre, és clar, la peça més important, l’excelsa interpretació de Rosa Renom, molt més centrada en els esclats de bondat del relat que en la cara fosca del seu rol. La dicció immaculada i el fraseig exemplar aconsegueixen domar un text molt musculat en el seu registre literari, tiberi de tresors lèxics. Gestualitat molt mesurada també perquè sigui una oralitat nocturna i koltesiana la que vagi articulant la narració en la seva inherent teatralitat. La majordoma suposa una nova fita per a la carrera de Miró i, per tant, per al teatre català en les seves cotes més ambicioses.
‘La majordoma’
Notícies relacionadesAutor i director: Josep Maria Miró
Sala Heartbreak Hotel, Barcelona
- Smart City Expo Regenerar la zona nord de l’Hospitalet costarà 350 milions
- Feina La polèmica mort d’un jove de 26 anys que va treballar 80 hores en una setmana commociona Corea del Sud
- Pluges torrencials El temporal descarrega amb força a Catalunya: carreteres i línies de tren tallades i mig centenar de vols cancel·lats
- Ruptura amb el Govern Junts salva del bloqueig lleis vinculades al desemborsament milionari dels fons UE
- Previsió meteorològica Alerta en aquestes comarques de Catalunya per pluges torrencials: a quina hora arribaran les precipitacions
- Barcelona, protagonista Porta i Bermúdez, renovadors de la marca BCN
- Medi ambient El Govern fitxa l’assessoria del port de Rotterdam per al Prat
- RESTAURACIÓ Les terrasses de la plaça del Sol podran obrir fins a la una
- Smart City Congress L’ús compartit de bicicletes genera 305 milions anuals
- Mobilitat Ferrocarrils preveu superar Rodalies en viatgers en cinc anys
