La inacceptable conducta sexual de Miki Berenyi
La guitarrista i cantant de Lush publica ‘Cruzando los dedos’ (Contra), autobiografia en què recorre una família única, una infantesa en la qual va patir abusos sexuals de la seva àvia, una adolescència desbocada i l’assimilació de la bombolla ‘indie’ per part de la indústria musical.
La primera meitat de Cruzando los dedos (Contra) seria una autobiografia igualment extraordinària si la firmés una dona anònima en comptes de Miki Berenyi (Londres, 1967), guitarrista i cantant de Lush. El pare de Berenyi era un hongarès de família semiaristocràtica exiliat del comunisme a Londres. La seva mare es va escapar d’una eminent família japonesa dedicada a la medicina per reunir-se amb ell. S’havien enamorat per carta. "La meva parella, Moose [àlies de Kevin McKillop, del grup Moose], ensenya anglès en una escola d’idiomes i ha tingut en els últims temps algun alumne d’origen japonès i hongarès. Ja no soc única", diu Berenyi per Zoom.
Ivan era periodista freelance i, sobretot, un faldiller empedreït. Yasuko Nagazumi va iniciar de xiripa, pel seu exotisme, una carrera com a actriu de repartiment que aviat li va reportar bons dividends. Dos més dos, la parella va durar poc. L’àvia Nora va anar a viure amb el pare de Berenyi, mentre que la seva mare es va aparellar amb Ray Austin, antic doble d’acció al qual no li aniria malament com a director de sèries (Els venjadors, Hart i Hart, Magnum) i amb qui Nagazumi acabaria mudant-se a Hollywood.
La vida amb el pare era el súmmum, no tenia regles, fins i tot s’emportava Miki com a esquer en les seves caceres nocturnes. Alhora, algun amic del pare i Nora abusaven sexualment de la nena. Sí, l’àvia, filonazi per a més informació. "Era una cosa d’extrems –diu Berenyi–. Les vacances a Hollywood amb la meva mare i els viatges amb cotxe amb el meu pare, que era divertidíssim, a Hongria o a Torremolinos, on tenia un apartament, eren excitants. La part difícil era ser filla única i que els meus pares desapareixien quan els donava la gana. No només els trobava a faltar, sinó que tenia com a principal cuidadora Nora, que era una boja rematada. D’una manera estranya, no va ser una infància tràgica. Tot i que sí complicada".
Promiscuïtat
Berenyi utilitza en aquest tram un to digne de Mary Kart: saps que és un drama, però no pots evitar riure. "Crec que és com parlo la major part del temps –assenyala–. Però és clar que m’agraden escriptors que tenen un sentit de l’humor sec i burleta, com Kurt Vonnegut. Sabia que hauria d’escriure sobre temes difícils, però no volia escriure un llibre pesat. Volia que fos una lectura àgil".
L’artista va tenir una adolescència amb una pila de concerts a l’any, fanzins i promiscuïtat. Va trigar a relacionar el seu comportament sexual amb els abusos que havia patit. "Llavors no es parlava d’abusos a menors, era una cosa que només passava a nens que havien sigut segrestats –apunta–. Per a mi el sexe era només una cosa que oferia quan volia que algú fos amable amb mi. El sexe no tenia la intimitat que un bon desenvolupament sexual demana. Imagino que també pesava l’exemple del meu pare. El que jo no sabia llavors és que el meu pare també havia patit abusos de la meva àvia. Bastantes víctimes d’abusos entren en la indústria del sexe perquè han après a distanciar-se del sexe. Recordo haver pensat que seria bona en la prostitució o l’estriptís perquè ja tenia experiència. De tot això no se’n parlava, però dins meu sabia que els abusos m’havien fet mal".
Ja estem en la segona meitat de Cruzando los dedos, igualment extraordinària en tant que Berenyi ofereix una visió interna i femenina del pop independent britànic dels últims 80 i els primers 90. Un entorn suposadament guai que no obstant era masclista de mala manera. "Em va sorprendre fins a quin punt era inacceptable el meu comportament sexual, i el d’altres dones, no era jo l’única criticada –assenyala–. I no només eren homes els que et titllaven de puteta, també dones. Mentre que amb els homes es deia ‘estan en una banda, estan de gira, ja saps, què faran’".
Fàcil de corrompre
L’enrobustiment del pop independent en aquella època va comportar amargors. L’esperit indie va ser fàcil de corrompre. Si bé Berenyi estableix categories. "A algú com Ivo [Watts-Russell, cofundador de 4AD, el segell per al qual gravava Lush] no és que no li agradessin els diners, però tenia uns valors que va mantenir. 4AD no va canviar ni amb Cocteau Twins ni amb Pixies, dos grups que van ser enormes. Fins que Ivo va patir una crisi nerviosa i se’n va anar. Però hi va haver segells que es van deixar encegar per la possibilitat de tenir èxit. Penso per exemple en Creation. Va resultar que molta gent només deia que odiava certes coses perquè no podia tenir-les. Puc entendre-ho, però em va fastiguejar perquè jo creia de veritat que hi havia un cor polític en la música independent".
Lush es va dissoldre després del suïcidi de Chris Acland, el seu bateria, el 1996, poc després que el grup publiqués Lovelife. Aleshores, l’ambient musical en el qual Berenyi s’havia forjat era història. Regnava, absolutista, el Britpop. "El Britpop va ocupar tot l’espai, no va deixar lloc per a res més –observa Berenyi–. Va ser fabulós per a alguns, van guanyar molts diners i s’ho van passar bomba, però també va ser una gran bola amb efectes negatius en l’underground i la creativitat. Va ser com si decretés l’obligació de ser mainstream".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- ¡Que deixis de plorar, nen!
- Sorteig Extraordinari de Nadal 2025 Comprovar Loteria Nadal 2025: consultar si el meu dècim té premi
- La Policia es presenta al CNIO a petició d’Anticorrupció, que investiga una denúncia
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Els consells de Maria José Valiente, psicòloga i col·laboradorada de SanaMent Descubreix el mètode PEPME de la psicòloga Maria José Valiente per fer front al consumisme nadalenc
- Balanç monàrquic El Rei tanca el 2025 amb el passat del seu pare i Urdangarin en primer pla
- El president presumeix de les bones xifres d’aquest any
- Els empresaris demanen altura de mires per obtenir la governabilitat
- Últim Consell Executiu de l’any El Govern promet "deixar-se la pell" a aprovar nous pressupostos
