Horror i estil

Passa una cosa curiosa amb Ti West. Malgrat haver firmat pel·lícules molt personals, com La casa del diablo (2009) i Los huéspedes (2011), mai s’ha considerat a si mateix un autor. Argumenta en les seves entrevistes que el que més li interessa és la part tècnica del cine, rodar i experimentar amb les eines. Té tot el sentit que hagi dedicat els últims anys a la franquícia que formen X (2022), Pearl (2022) i MaXXXine (2024), un relat desordenat i (de moment) en tres entregues sobre l’obsessió per l’èxit (com a alternativa a la vida que no mereix) de la seva protagonista. Ti West va rodar la primera com una pel·lícula de terror dels 70. La segona, com un melodrama en tecnicolor dels 50. I MaXXXine és pura dècada dels 80. En aquest film es reverencia Brian De Palma, però també explotacions com Vice Squad (1982) i Angel (1983). El millor és que la franquícia no traspua nostàlgia. Les tres pel·lícules no són tractats de nostàlgia, sinó exercicis d’estil. I enteses així són interessantíssimes. Totes funcionen en l’aspecte narratiu i tenen una carta infal·lible: la seva protagonista. Però el més atractiu és com estan rodades, la materialitat amb la qual Ti West reprodueix estètiques del passat. La seva obsessió és formal, i això allibera les seves pel·lícules de tota pàtina de fador i les fa irresistiblement plàstiques i vívides. MaXXXine, efectiva en el seu encreuament de relat sobre l’èxit, psycho thriller i sèrie B de terror, és un tiberi de neons, llums vermelles i ombra d’ulls. És pur plaer estètic. Aquest és un dels seus punts forts. L’altre, com passava amb les anteriors, és Goth. És un regal poder gaudir en tres pel·lícules de l’enamorament (cinematogràfic) de Ti West per l’actriu. Hi ha una cosa fascinant en la seva necessitat i la seva manera de rodar Mia Goth, de filmar el seu rostre i gravar la seva veu, com una actriu de tres dècades diferents.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos