CRÍTICA
Sarsuela amb sal i pebre

Recital Pasión a cargo de Sonya Yoncheva e Ismael Jordi con Rubén Fernández Aguirre /
E l Festival Perelada és, com ja se sap, un festival amb especial predilecció per la corda de tenor. I a l’esdeveniment faltava un dels grans representants de la corda liricolleugera del país, Ismael Jordi, de Jerez, que amb aquest recital per fi ha debutat davant el públic empordanès. Ho feia de la mà de la soprano Sònia Iontxeva en un recital a duo centrat ni més ni menys que en el repertori espanyol.
¿Una soprano búlgara cantant sarsuela? Sí, l’estrella de l’última Norma del Liceu tornava a Peralada després de la seva presentació el 2022 amb un programa que se centrava en el gènere castís, un repertori, d’altra banda, que el festival sempre ha sabut tractar amb carinyo i altura de mires. El programa, que va comptar des del piano amb Rubén Fernández Aguirre, acreditat en aquests combats, ja l’havien provat la soprano i el tenor l’octubre de l’any passat a Sofia, Bulgària. Iontxeva és una artista interessada en tota mena de repertoris, i fins al Barroc ha format part de la seva trajectòria. Quant al gènere sarsuelístic, el seu interès és més que evident, ja que el 2021 va oferir un concert al teatre de La Zarzuela de Madrid interpretant algunes de les romances més cèlebres.
Entrades esgotades
Ismael Jordi, que combina l’òpera amb protagonistes d’autèntiques obres mestres com són Señora Francisquita, Los Gavilanes o Luisa Fernanda, comença el curs vinent ni més ni menys que amb La Traviata, a la seva tornada a la Royal Opera de Londres. Per això no és estrany que les dues veus, amb la sàvia complicitat de Fernández Aguirre, acabessin sent ovacionades per un públic expectant, que havia esgotat les entrades.
La cantant búlgara, amb una dicció espanyola diàfana i més que suficient, va fascinar tant en les seves intervencions a duo com en solitari, transformant-se amb capacitat expressiva en Katiuixka, Marola, Valentina o Ascensión, imposant uns mitjans vocals extraordinaris, acolorint amb gust, arribant als extrems del registre sense problemes i controlant sempre el fiato.
Notícies relacionadesIsmael Jordi, per la seva banda, va brillar amb poder en totes les seves intervencions, com a les romances de La pícara molinera, Francisquita, Luisa Fernanda o en un "Adeu Granada" antològic, aprofundint en el text i traien partit a la seva classe, als seus extraordinaris aguts i al seu fraseig sempre elegant.
Tots dos van unir les seves veus en duos de La tabernera del puerto de Sorozábal i de l’òpera El Gato Montés de Penella, que va posar el públic dempeus, sent recompensat amb tres propines, l’havanera de Carmen, "Rossignol" de Le Chanteur de Mexico y Granada a duo.
- Lleig comiat d’Ancelotti que esquitxa Florentino i el vestidor
- Prova popular Luis Enrique corre a Barcelona per la seva filla Xana en una edició multitudinària de la Cursa d’El Corte Inglés
- Interior combatrà el frau en els canvis de sexe en els Bombers
- Al peu de Collserola La Fiscalia investiga la instal·lació de barracons en un parc protegit de Sarrià
- Molts ho confonen amb fatiga: així comença la insuficiència cardíaca que afecta 700.000 espanyols
- Simposi Les principals agències de viatges de luxe del món es reuneixen a BCN
- NOU MODEL DE CIUTAT El Trambesòs, tallat més de mig any per la reurbanització de la Gran Via
- Primer carril compartit entre busos i tramvies
- Avenç científic Un test detecta els pacients amb cirurgia de còlon que recauran
- Estratègia Catalunya injectarà aquest any 700 milions contra la pobresa infantil