Polseres lluminoses: ¿emocions teledirigides?
Mentre que encendre l’encenedor o la llum de mòbil era un acte espontani i voluntari de l’espectador, les polseres de leds dels macroconcerts es programen a distància per generar l’efecte gegant màgic.

Fans con pulseras luminosas durante el concierto de Coldplay en el Estadi Olímpic Lluis Companys
Ja és un ingredient habitual dels macroconcerts: abans d’acudir a la teva localitat, se t’entrega una polsera amb un dispositiu destinat a encendre’s per contribuir als mosaics gegants lluminosos que acompanyaran diversos moments clau de l’espectacle. Escenes amb milers de punts brillants que acumulen likes a Instagram i TikTok.
Tot i que aquests braçalets van començar a sortir en el j-pop i el k-pop, va ser Coldplay el primer grup a aplicar-los a gran escala, en el Mylo Xyloto tour del 2012. Després van venir Taylor Swift, Ed Sheeran, Ariana Grande… També s’han vist en esdeveniments no musicals, com la Superbowl. Aquest estiu s’han generalitzat circulant en concerts d’allò més variat, com els d’Estopa i Luis Miguel (aquest el va aprofitar com a suport publicitari d’una marca de tequila).
Allò de decorar les graderies amb llums que posa el públic ve de lluny i es remunta als anys 70 i fins i tot una mica més enrere. El 15 d’agost de 1969, els assistents al recital de Melanie a Woodstock van encendre els encenedors quan va començar a plovisquejar, en senyal de suport moral (ella va escriure després Candles in the rain). Uns dies després, el 13 de setembre, una altra escena similar, al Toronto Rock And Roll Revival, però aquell cop propiciada per l’organitzador, Kim Fowley, que va demanar al públic que rebés amb llumins i encenedors al vent un John Lennon insegur que no trepitjava un escenari des de feia tres anys. La portada del disc en viu Before the flood (1974), de Bob Dylan amb The Band, va acabar oficialitzant l’acte ritual.
Avui gairebé ningú porta un encenedor a sobre, el mòbil el va reemplaçar en els concerts i ara les polseres de led dominen. El canvi eleva un gest emocional a l’escala industrial. Mentre que abans podies decidir activar o no el punt de llum, si la situació t’emocionava, ara el teu paper en el mosaic se t’escapa de les mans perquè s’activa per control remot. Clar que pots posar-te el braçalet a la butxaca o trepitjar-lo, tot i que l’ambient creat et faria sentir-te íntimament un cafre i un esgarriacries.
És cert que les polseres tenen una funció democratitzadora: anul·len les distàncies entre les diferents zones de l’estadi, prèmium i d’altres, i permeten a l’espectador sentir-se part del xou fins i tot en el seient més allunyat (suavitzant el mal rotllo d’haver pagat una pasta). Però diria que l’efecte càlid, màgic o bonic ho és una mica més quan és espontani i no procedeix d’una pauta programada per fabricar moments inoblidables.
La caixa de ressonància
- "Tiren per terra tot el nostre esforç"
- Reforma de l’Administració El Govern impulsa una llei per millorar el procés de selecció dels funcionaris
- Seguretat Social L’edat real de jubilació dels assalariats supera per primera vegada els 65 anys
- Dol en el cine espanyol Mor Verónica Echegui, l’actriu que es va saber desmarcar de ‘la Juani’
- Visita de l’Alcalde al pròxim orient Collboni ressuscita el Districte 11 de Maragall per cooperar amb Palestina
- Novetat Cercle blau a Whatsapp de Meta AI: com treure'l del telèfon
- TRIPLE CORONA D’AMICS La mirada reverencial de dos campions que idolatren el professor Márquez
- MERCATS Els resultats de Nvidia posen a prova el potencial borsari de la IA
- Tornada al col·le L’escola catalana tanca ‘in extremis’ les plantilles de professors amb les últimes adjudicacions
- EL FINAL DEL MERCAT L’estressant estiu de Laporta