Compte enrere dels Oscars

Un fenomen fan adolescent

Les xarxes socials han contribuït a popularitzar la pel·lícula entre el públic més jove

Els més joves han connectat amb la història que ha explicat J. A. Bayona a ‘La societat de la neu’, fins i tot més que amb qualsevol drama adolescent.

Un fenomen fan adolescent

alba giraldo

3
Es llegeix en minuts
Alba Giraldo
Alba Giraldo

Redactora

ver +

La societat de la neu no és una pel·lícula per a adolescents. La cinta a priori no els hauria d’apel·lar per la temàtica, ni per la proximitat als fets –ocorreguts l’any 1972, quan ni tan sols havien nascut–, ni per la duresa de les imatges, que no són aptes per a tota mena de públics. No obstant, per alguna estranya raó, els més joves han connectat amb la història que ha relatat J.A. Bayona fins i tot més que amb qualsevol drama adolescent. El film està nominat als premis Oscar, que se celebren aquest diumenge, dia 10 de març, a la matinada, per millor pel·lícula internacional i millor maquillatge i perruqueria.

La cinta es va estrenar a Netflix i, en molt pocs dies, es va convertir en una de les pel·lícules de parla no anglesa més vista de la plataforma de streaming. Com si es tractés d’una ficció adolescent, les xarxes socials –com no podia ser de cap altra manera, especialment a TikTok– es van omplir de vídeos de joves que comentaven la tragèdia que es va viure als Andes. Molts ja han vist fins a 10 vegades la pel·lícula, han llegit també el llibre de Pablo Vierci, han rescatat entrevistes dels supervivents de l’accident i han investigat fins a descobrir el més mínim detall dels fets.

La pel·lícula s’ha convertit en un fenomen sense precedents en la carrera de Bayona. "Sabíem que La societat de la neu funcionaria i podia ser un altre Lo imposible, però ha traspassat tot això", confessa el maquillador David Martí en una conversa amb aquest diari. I és que el film no només ha despertat l’interès dels adults, més pròxims al relat, sinó també de l’audiència més jove.

Audiència més àmplia

El fet que La societat de la neu es pugui veure en una plataforma com Netflix ha obert més el seu públic i ha fet que arribi a una audiència més àmplia. Tothom la té a l’abast de la mà i tota la informació sobre la tragèdia està disponible a internet per poder verificar i consultar els fets que s’hi narren.

També ha ajudat a la popularització de l’última pel·lícula del director català la conversa que ha sorgit en les diferents xarxes socials i l’efecte FOMO (fear of missing out, en anglès, la por de perdre’t alguna cosa i no formar part d’un esdeveniment social) que s’ha generat gràcies als vídeos virals de TikTok. La tragèdia aèria es va produir fa més de 50 anys, de manera que els més joves no van viure els fets, però les xarxes socials han creat una conversa social tan gran que fa que tothom hi vulgui ser partícip.

Proximitat especial

Notícies relacionades

Bayona, conscient de la popularitat que havia aconseguit en la xarxa, va organitzar una quedada internacional amb els seus seguidors per visualitzar i comentar la pel·lícula a través de X (abans, Twitter). "Aquesta proximitat el fa únic", apunta Martí, i també fa "especial" el seu treball.

Tot i que fos l’última de les seves comeses, la pel·lícula també ha trobat el nou ídol adolescent del moment. El protagonista del film, Enzo Vogrincic, ha causat bogeria entre els més joves. L’uruguaià ja supera els 2,4 milions de seguidors a Instagram i els seus fans el segueixen allà on va. "Estàvem sortint de l’hotel i pujant a l’autocar per anar a la cerimònia dels Goya i estava ple d’adolescents que es van posar a cridar al veure Enzo Vogrincic", revela Martí. "¿Quan hem fet una pel·lícula per a adolescents?", es va preguntar llavors Alain Bainée, director d’art.