a la pedrera

Barceló exposa una gran retrospectiva de les seves ceràmiques

La mostra recorre tres dècades de passió i experimentació a través d’un centenar de peces creades pel cotitzat artista mallorquí.

Barceló exposa una gran retrospectiva de les seves ceràmiques

marta cervera

2
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

La retrospectiva més completa d’obres de ceràmica de Miquel Barceló (Felanitx, Mallorca, 1957) mai vista a Barcelona es pot visitar des d’avui i fins al 30 de juny a la Pedrera, espai de La Fundació Catalunya-La Pedrera. Barceló. Ceràmiques: Tots som grecs, comissariada per Enrique Juncosa, recorre tres dècades de passió i experimentació a través d’un centenar de peces –que inclouen una quinzena de pintures i quaderns– del cotitzat artista mallorquí, per a qui la ceràmica s’ha convertit en una part troncal de la seva obra. N’ha creat més de 4.000.

Abarca des del seu descobriment del fang al País Dogon (Mali, Àfrica) el 1994 fins a obres recents com un enorme cranc vermell dins d’un vas del 2023. I tot i que la majoria d’obres són escultòriques, la mostra també compta amb algunes pintures, entre les quals Grisaille avec deux espadons un bodegó en blanc i negre amb dos peixos espasa en què sobresurt una calavera, una de les seves primeres obres fetes després de la pandèmia.

Peces mai vistes

"Moltes peces no s’han exposat mai, algunes són meves, d’altres venen directament del taller", va assegurar Barceló en la presentació de la mostra. També hi ha obres cedides per col·leccionistes particulars que prefereixen quedar en l’anonimat. Hi ha des de peces sòbries i contundents, com Família, que contrasten amb el color i el detall d’una peça sense títol amb petites figures d’un torero davant el toro dins d’un plat que concentra la vida i la mort.

Metamorfosis

A diferència dels quadres, les ceràmiques necessiten una prova de foc en un forn on el material adquireix la seva consistència i colors definitius. Una metamorfosi que el fascina. "La ceràmica és una forma estranya de pintura. Com si fessis un fresc sense necessitar un edifici, sense arquitecte. És molt ancestral però moderna alhora. S’utilitza per dibuixar el mussol a la cova de Chauvet però també els satèl·lits utilitzen aquest material".

Notícies relacionades

Entre les seves últimes obres de ceràmica de gran mida destaca La Grotte Chaumont, instal·lada al cor d’un bosc a Chaumont-sur-Loire (França). "Té 8 per 6 metres. És com un cap i una cova molt gran", recorda Barceló.

Els motius de les seves pintures es troben també a les escultures. El món marí i el món rural i imatges zoològiques i botàniques apareixen en peces de diferents mides i acabats que reflecteixen l’evolució de l’artista.

Temes:

Barcelona