L’amor venç la ira a ‘Tangk’
El grup britànic Idles explora nous matisos sonors sense sacrificar la seva naturalesa imparable en el seu nou àlbum, de la mà de Nigel Godrich, productor de Radiohead.
L’encant salvatge del debut d’Idles Brutalism (2017) podia ser alhora la seva condemna, atès l’aparent poc marge de maniobra de les seves inclements invectives postpunks carregades amb ira sistèmica. Però els de Bristol ja van pel cinquè disc i aguanten el tipus, ja sigui per la vivaç conjura dels dimonis interiors i comunitaris (drogoaddiccions, agenda política) com per la modulació de les formes: ara, a Tangk, a través de l’aliança amb Nigel Godrich, el productor (entre altres èxits) associat durant molt temps a Radiohead.
La seva empremta s’aprecia des de l’inici de l’àlbum amb la denominada Idea 01, massa pròxima, precisament, a Radiohead, tot s’ha de dir, amb un piano abracadabrant i un Joe Talbot en mode sigil·lós. Però s’hi pressent l’abundant energia continguda, que esclata a la següent peça, Gift horse, que està més subjecta al cànon llevantí d’Idles. Llavors les coses tornen al seu lloc: el baix greu, la guitarra dissonant, la tornada udolada que encaixes com un mastegot a la cara.
Més recursos sònics
L’alternança de temes devastadors amb aturades més introspectives no és una novetat, si bé aquí domina el conjunt del quadro. Però l’empremta de Godrich s’aprecia sobretot en l’ampliació de recursos sònics: el brunzit dels drons electrònics que envolta Pop pop pop sobre una implacable base rítmica, el pianisme i els onatges amenaçadors aplicats al cant al desamor d’A gospel o la reverberació marejadora de Roy. Aquesta última resulta una mica pesada i ens posa en guàrdia davant el perill d’excés de transcendència, perceptible també en el gir èpic de Jungle, que lamina al tram final l’enrarida cadència tribal amb vestigis de Bo Diddley que donava vida a la cançó.
En el carril menys visceral es troba un dels millors temes, Grace, amb una sinuosa melodia que s’acosta a la percussió hipnòtica i el creixent xerric de les guitarres (i amb Chris Martin com a protagonista del vídeo). Talbot diu que aspira allà a la gràcia i a la puresa ("ni Déu, ni rei, l’amor és la qüestió"), i aquesta idea no està desconnectada de la resta del cançoner: en una altra de les peces (sonorament) més implacables, Hall & Oates, Idles no es burlen del duo de blue-eyed soul, sinó que el citen com a metàfora sincera de l’emoció amorosa ("és com si Hall i Oates em cantessin a l’orella / cada cop que el meu home és a prop").
Idles, ferotges i sentimentals, en fi, en un àlbum esquitxat per audàcies no sempre precises al cent per cent, però reveladores d’un fons arriscat. I que aporta uns quants temes (afegim la sulfurosa Dancer, una trobada amb LCD Soundsystem) que bé podran combinar-se amb els clàssics als concerts de la seva nova gira, com el que oferiran (tot i que ja té les entrades esgotades) el 2 de març al Sant Jordi Club.
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Previsió meteorològica El Nadal arribarà amb pluges, nevades i molt fred a Catalunya: aquestes són les previsions per a les pròximes setmanes
- L’Hospitalet Illa i Quirós firmen el soterrament de la Granvia
- La duresa d’una malaltia El pitjor moment en la vida de Jordi Cruyff
- LA PRESSIÓ FISCAL Un veí de Collbató aconsegueix que li retornin diners de la taxa de residus
- CAS SEPI El jutge deixa lliure Leire Díez, l’expresident de la SEPI i el ‘soci’ de Cerdán al no demanar la fiscal el seu ingrés a la presó
- Obituari Mor l’exdirectiu del Barça Gabriel Masfurroll
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Condemna històrica del Suprem El futur de García Ortiz: una petició de nul·litat i la incògnita de la seva continuïtat en la carrera
- Gestió de la salut pública El 60% d’infeccions emergents tenen origen animal: «Els veterinaris som clau en les crisis sanitàries»
