La pintura de Sorolla entra en una nova dimensió a BCN
El Centre d’Art Amatller acull una exposició immersiva sobre l’obra del pintor, que arriba precedida d’un èxit increïble a València.

En ple Any Sorolla, que commemora el centenari de la mort de Joaquim Sorolla (va morir l’agost del 1923), arriba a Barcelona una exposició que recupera l’obra de l’artista valencià, conegut com el pintor de la llum, i la trasllada al present més radiant. Sorolla, una nova dimensió aterra a la capital catalana després de viure un èxit increïble a La Marina de València. La mostra, presentada ahir al Centre d’Art Amatller (passeig de Gràcia, 41) cerca, en paraules de Francesc Fontbona, president de la Fundació Institut Amatller d’Art Hispànic, "promocionar l’art per a un públic general, i no només per a gent erudita".
Es tracta d’una exposició immersiva, dividida en tres sales diferents, que recorren l’obra de l’artista valencià com mai abans s’havia vist. Així, com a mínim fins al maig, es pot transitar per la vida del pintor, els seus inicis, les seves influències... en aquest format que pren el testimoni d’altres exhibicions d’aquestes característiques que han anat esquitxant durant els últims mesos l’oferta cultural de la ciutat. Més enllà dels espais immersius, també hi ha una petita sala on s’exposa obra original del pintor i, fins i tot, la que han qualificat com l’última obra de Sorolla, que, malgrat estar incompleta, mostra un retrat encarregat per Pérez de Ayala, que va ser director del Museu del Prado en l’època.
Un fotomaton
"La música i l’art transporten el públic a través del viatge vital de l’artista", explica Artur Duart, comissari de la mostra. El mar i l’albufera valenciana són molt presents durant tot el recorregut, igual que el dualisme vital de Sorolla, entre el seu naixement a la zona urbana i la influència que va tenir en la seva obra la València rural del segle XX.
El juny del 2023, es va estrenar aquesta exposició a La Marina de València, i va ser la primera vegada que es creava una mostra immersiva sobre l’artista, amb una excel·lent resposta del públic que ara els seus responsables esperen que es repeteixi a Barcelona. Aquesta versió de l’art de Sorolla portada al present tecnològic està pensada per a tots els públics, amb espais educatius i participatius. Compta també amb un fotomaton que transforma la imatge en una pintura digna de l’artista. Un altre dels elements destacats és la realitat virtual, que permet a l’espectador viatjar entre els quadros, entrant dins de l’obra i fusionant-se amb els traços de les històries i vides alienes que va capturar l’autor.
El recorregut per al públic és de poc més d’una hora, prou temps perquè els visitants puguin disfrutar d’espais més contextuals, com una sala immersiva amb prou espai per admirar l’obra del valencià i navegar entre l’imaginari artístic de Sorolla en aquesta nova dimensió, la de la cultura immersiva que viu un auge evident. Exemples soprenents –i exitosos– que han passat per Barcelona prèviament van ser la mostra sobre Van Gogh i la dedicada a l’univers de la saga de Harry Potter i de Joc de trons.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tensió als Estats Units Els EUA surten al carrer de forma multitudinària en protesta per Trump
- Tempesta judicial i política La caiguda de Cerdán impulsa en el PSOE avançar les generals
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»
- L’hora més crítica Sánchez acudirà dimecres a la sessió de control al Congrés per respondre per l’escàndol de Santos Cerdán
- Les gravacions del cas Koldo Koldo García va oferir al cap de la Policia Nacional avions d’Air Europa per deportar migrants magribins durant la covid
- Augmenten les probabilitats que un asteroide impacti contra la Lluna el 2032