De posar cafès a la nominació a l’Emmy: el meteòric ascens d’Ayo Edebiri, la secundària de luxe de ‘The Bear’

EPC

3
Es llegeix en minuts
Nando Salvà

Si Ayo Edebiri acaba obtenint l’Emmy a què aspira –la majoria de travesses prediuen que així serà–, el premi servirà per rubricar el que ja es considera un dels ascensos més ràpids i incontestables que han tingut lloc últimament en la indústria de l’entreteniment nord-americà. Només en els últims mesos, l’actriu i guionista ha fet una aparició absolutament memorable a l’episodi més comentat de la nova temporada de ‘Black Mirror’, lluint les seves facultats com a intèrpret vocal a dues de les pel·lícules d’animació de l’any –‘Spider-Man: Creuant el multivers’ i l’acabada d’estrenar a Espanya ‘Ninja Turtles: Caos mutant’– i protagonitzat la que molts defineixen com la comèdia més sorprenent de l’any, ‘Bottoms’, acabada d’estrenar allà. 

En qualsevol cas, la ficció per la qual és nominada al guardó i gràcies a la qual el seu nom és en boca de tanta gent –la que li ha canviat la vida, en altres paraules– és la sèrie del moment, ‘The Bear’, la segona temporada de la qual acaba d’estrenar-se a Disney+ i en la qual ella encarna una jove xef que mira d’aportar un altre punt de vista als fogons d’un restaurant de Chicago en el qual els ingredients principals són el caos, el duel i l’excés de maculinitat. La gran carta dels seus episodis, de fet, és la relació que el seu personatge manté amb l’aclamat cuiner Carmy (Jeremy Allen White), forjada a través de cigarrets, moments de complicitat, baralles a crits i racions de ‘risotto’. 

Edebiri va passar un temps treballant junt amb xefs reals per ficar-se al paper, però potser no li hauria fet falta; mentre mirava d’obrir-se camí al món de la comèdia va passar anys treballant en restaurants. També es va guanyar la vida exercint de mainadera, i de barista, i actuant nit rere nit com a monologuista en espera que, algun dia, la gent adequada estigués entre el públic. Així va anar adobant el seu mètode còmic, àcid i combatiu –YouTube n’allotja diverses mostres–, inevitablement influït pels seus orígens. 

Va néixer en el si d’una família d’immigrants negres, en un barri humil d’una ciutat tan aclaparadorament caucàsica com Boston. La seva mare és de Barbados, el seu pare és de Nigèria. D’ella va rebre una educació activament religiosa, que va despertar el seu interès en la narració d’històries; gràcies a ell va desenvolupar des de petita el gust per les pel·lícules. Quan imaginava què seria de gran, però, no pensava mai en la interpretació; sentia que no tenia prou carisma, ni l’aspecte adequat, per fer carrera a Hollywood. Va planejar dedicar-se a la docència però, mentre s’hi preparava a la universitat, va aflorar la seva veritable vocació. 

Notícies relacionades

La seva trajectòria posterior és exemplar del que es coneix com obrir-se camí. Després de fer-se un lloc com a assistent –posant cafès– a l’equip de producció de Comedy Central, el 2019 va aconseguir que la deixessin interpretar un monòleg en un dels programes de la cadena. A poc a poc van anar sorgint feines com a guionista televisiva.

Així se li va obrir la porta de ‘Big Mouth’, la cèlebre sèrie d’animació de Netflix, que no només la va incorporar al seu equip d’escriptors sinó que la va situar en el centre del seu repartiment vocal. També va fer doblet com a actriu i guionista a la minisèrie ‘Dickinson’ (2021), i l’any passat va escriure un bon grapat de gags per a l’exquisida sitcom de vampirs ‘El que fem a les ombres’. Fa uns mesos es va anunciar que formarà part –junt amb Harrison Ford i Florence Pugh, entre d’altres– del repartiment de la nova pel·lícula de Marvel, ‘Thunderbolts’. El rodatge de la pel·lícula es manté en suspens a causa de les vagues d’actors i guionistes dels Estats Units, tardi el que tardi a estrenar-se, és fàcil imaginar el que li espera a la carrera d’Edebiri després.