Perfil

Greta Gerwig, la directora que treu la Barbie al món real

Actriu indie per excel·lència, ha realitzat tres films molt personals i s’ha involucrat com a guionista en d’altres

‘Barbenheimer’: la batalla que enfronta ‘Barbie’ i ‘Oppenheimer’

Crítica de ‘Barbie’: rosa, feminista, ¡fantàstica!

Greta Gerwig, la directora que treu la Barbie al món real

Maja Smiejkowska / Reuters

2
Es llegeix en minuts
Quim Casas

Curiós el cas de Greta Gerwig, actriu i directora nascuda fa 39 anys a la localitat californiana de Sacramento. Curiós perquè la primera de les tres pel·lícules que ha dirigit en solitari, ‘Lady Bird’ (2017), era clarament autobiogràfica i, no obstant, Gerwig va dir que es tractava d’una absoluta ficció sense cap relació amb la seva vida. En el film vam veure Saoirse Ronan encarnant una noia que passa el seu últim any d’institut a Sacramento, té vel·leïtats artístiques, conflictes diversos amb la seva mare i somia anar-se’n a la Costa Est. Aquest institut és on va estudiar la directora, amb la seva mare també va tenir friccions i va acabar tocant el dos a Nova York.

Gerwig va explicar de manera molt senzilla una cosa no especialment rellevant, vista en desenes de pel·lícules centrades més o menys en la fórmula del ‘coming of age’. Ja s’havia exposat de manera personal en alguns dels seus films anteriors com a actriu i, sobretot, en aquells en què també era autora del guió. El cas més evident és ‘Frances Ha’ (2012), una cinta independent en blanc i negre, amb Adam Driver –l’últim actor indie per antonomàsia–, i influïda fins a cert punt pel Woody Allen dels 70 i 80 –Gerwig va treballar a les ordres d’ell en ‘A Roma amb amor’ (2012)–, en la qual l’actriu sembla interpretar-se a si mateixa de la mateixa manera en la qual va fer que Ronan la interpretés a ella.

‘Frances Ha’ va ser la seva segona col·laboració amb el director Noah Baumbach. S’havien conegut dos anys abans a ‘Greenberg’ (2010), una altra comèdia dramàtica de Baumbach en la qual Gerwig va formar parella amb Ben Stiller. Pel·lícula d’allò més medul·lar pel que fa a la vida privada, ‘Greenberg’ partia d’un argument original de l’actriu Jennifer Jason Leigh, llavors parella sentimental del director, i estava interpretada per la que es convertiria en la seva nova companya. Baumbach i Gerwig viuen junts des d’aleshores i han treballat en dos films més, ‘Mistress America’ (2015) i ‘Ruido de fondo’ (2022).

Moment dolç i rosa

Notícies relacionades

Gerwig s’ho ha treballat abans d’arribar al moment dolç que viu ara amb ‘Barbie’, en aquest cas dirigida per ella a partir d’un guió escrit juntament amb Baumbach. El seu debut com a realitzadora va ser el 2008 amb ‘Noches y fines de semana’, un ‘mumblecore’ scrit, realitzat i protagonitzat a mitges amb Jason Swanberg. A poc a poc es va fer un nom entre les files de la independència nord-americana i europea amb papers protagonistes o secundaris a ‘Damisela en apuros’, ‘Frances Ha’, ‘Eden: lost in music’, ‘L’ombra de l’actor’, ‘Wiener-dog’ o ‘Jackie’. 

 ‘Mujercitas’ (2019) va ser la segona fita en la seva meteòrica carrera com a directora. Un desafiament en tota regla: portar a l’empoderament del segle XXI un clàssic literari que ja contenia no poques línies mestres del feminisme el 1868, l’any en què Louisa May Alcott va publicar la seva novel·la. Quan dirigeix, no actua. Saoirse Ronan, Florence Pugh, Meryl Streep, Emma Watson i Laura Dern van ser les dones i donetes d’aquest film. Margot Robbie és la nina ‘Barbie’ treta al món real.