Una trena de 35 metres de llarg

El Mnac revela una espectacular escultura inflable de Laia Estruch: «Tots en surten amb un somriure»

El Mnac revela una espectacular escultura inflable de Laia Estruch: «Tots en surten amb un somriure»

Elisenda Pons

2
Es llegeix en minuts

El Museu Nacional d’Art de Catalunya ha presentat aquest matí a la seva Sala Oval la instal·lació ‘Trena’ de l’artista Laia Estruch. Es tracta d’una escultura sonora i està formada per tres tubs inflables trenats de 2,2 metres de diàmetre per 35 metres de llarg. Es pot visitar des del 6 de juliol fins al 3 de setembre. En la seva presentació, la creadora de l’estructura ha estat acompanyada del conservador d’art contemporani del MNAC, Àlex Mitrani, i el cap de museografia, Lluís Alabern.

‘Trena’ està creada perquè el públic accedeixi travessant la prima entrada i sortida entre dues parets inflables del tub que es troba enmig de la trena. «El nostre cos ha de viatjar per entendre l’obra i llegir-la. Dins, podem pensar que estem en un altre lloc», explica Estruch. Mitrani ha confessat que les persones que han accedit a l’estructura durant el cap de setmana «en sortien amb un somriure» i ha defensat que es tracta d’una performance lúdica, però que al seu torn convida a la reflexió personal. Per a l’artista, és molt important «el gest corporal i carni» en contacte amb l’obra, en què hi ha «entrades i sortides molt patètiques, però en el millor sentit de la paraula».

L’escultura performativa representa uns cables tecnològics, però també l’entramat interior del cos. Segons Mitrani, ‘Trena’ convida a «connectar amb la interioritat personal» i assegura que l’obra manté l’objectiu que es va marcar el museu al principi de la temporada d’exposar treballs sobre «la responsabilitat col·lectiva» al servei d’un coneixement íntim.

L’obra serveix al seu torn d’instrument musical en què es pot sentir una banda sonora creada en col·laboració amb Xavi Lloses, que ha donat forma sonora a la veu distorsionada de Laia Estruch al costat de tres flautes. Estan programades dues performances de l’artista dins de l’escultura, en un dels tres tubs creat únicament perquè hi entri ella, el dimecres 19 de juliol a les 19h i el diumenge 3 de setembre (últim dia que es podrà visitar ‘Trena’) a les 12h. «Serà un reconeixement en directe, amb totes les capes que té l’escultura, de presència i veu, però també amb la deslocalització del so perquè només es podrà escoltar des de dins» ha assegurat Estruch.

Notícies relacionades

Més de vuit industrials es van negar a fabricar l’escultura. Lluís Alabern ha afegit que per això es tracta d’una obra «molt punky». «suposava arriscar, i és al risc quan passen coses interessants». Estruch ha ressaltat que ‘Trena’ és un treball col·laboratiu i ha destacat l’esforç de l’equip d’enginyers de ‘Rationing’ i els constructors de ‘Tecnodimensió’, com Eduard Pagés. 

El cost de l’escultura és de 170.000 euros. La creadora ha assegurat que mai havia treballat amb un pressupost tan alt, que ‘Trena’ suposa avançar «100 passos» en la seva investigació i ha reivindicat la importància d’apostar per les propostes dels que es volen obrir camí al món de l’art: «No és fàcil ser artista, ni a Catalunya, ni a Barcelona, ni a Madrid. Agraeixo molt aquesta oportunitat perquè és el tipus d’aprenentatge que tots els artistes volen tenir».