FESTIVALS
El Primavera Sound Madrid reuneix 90.000 espectadors en les jornades de divendres i dissabte a la Ciudad del Rock d’Arganda
Finalment, ha anat bé. I això malgrat el que alguns auguraven per la quantitat d’elements que jugaven en contra, entre d’altres que el seu principal recinte estigui situat a 40 quilòmetres del centre de Madrid. La primera edició del Primavera Sound Madrid ha acabat registrant unes xifres que els seus organitzadors qualifiquen com a «satisfactòries». El festival d’origen barceloní ha aconseguit reunir 90.000 persones a la Ciudad del Rock d’Arganda del Rey en el seu desembarcament a la capital espanyola, a raó de 42.000 espectadors divendres i 48.000 que s’esperaven per aquest dissabte en funció de les entrades col·locades, segons han comentat en la roda de premsa de valoració del festival.
Des de fa setmanes, en els grupets del sector flotaven els rumors que apuntaven que punxaria i a moltes entrades regalades per arribar a les expectatives fixades, que eren les d’arribar a uns 50.000 espectadors diaris, la quantitat que se suposa que permetien els accessos malgrat que en aquest recinte gegant podrien arribar a entrar 85.000 persones. Però els responsables de la cita madrilenya, que no han volgut facilitar les xifres d’invitacions, han negat que hi hagi hagut pràctiques que s’apartin del que és habitual en l’edició barcelonina.
El que sí que han reconegut és la tendència, cada cop més gran, que siguin les entrades de dia les que s’imposin als abonaments que cobreixen tot el festival. «Si abans el més normal era que el 90% fossin abonaments i el 10% entrades de dia, actualment, tant a Barcelona com en aquesta edició madrilenya, els percentatges estan camí d’invertir-se», comentava Joan Pons, el seu director de comunicació. L’augment dels preus, tant de les entrades com dels vols i allotjaments, estarien darrere d’aquest canvi de tendència.
Mobilitat en qüestió
El desafiament de la mobilitat ha sigut l’aspecte més comentat, pels problemes que es van generar en la jornada de divendres, a causa dels embussos en els accessos que fins i tot van obligar a endarrerir 45 minuts l’arrencada del concert de Depeche Mode. Almudena Heredero, directora del festival, ha atribuït aquests problemes al pàrquing del recinte, del que aproximadament la meitat va quedar inhabilitat per les pluges dels últims dies. També s’ha comentat que molta gent es va presentar amb el cotxe sense haver reservat plaça, com havia anunciat el festival que era obligatori. «La nostra aposta sempre ha sigut pel transport col·lectiu, amb les llançadores des del Cívitas Metropolitano i el servei pactat amb els taxis», insistia Heredero.
El mal temps que va obligar a cancel·lar la jornada de dijous ha sigut l’element que ha definit aquesta primera edició madrilenya del festival. «Els que vivim a Madrid sabem que és una cosa bastant inaudita que hi hagi tanta pluja seguida durant tants dies, tenim fins i tot un meteoròleg que treballa en el nostre equip», comentava Heredero. Han facilitat les xifres: entre el 23 i el 31 de maig van caure 50 litres per metre quadrat, i des que va començar el juny 30 litres per metre quadrat. Un recinte com el de la Ciudad del Rock, amb un sòl de terra que es cobreix amb gespa artificial, no és el més idoni per suportar tanta aigua de manera continuada.
Madrid tornarà el 2024
Tots aquestes dificultats seran estudiades i revisades per l’organització del festival de cara a la possibilitat de tornar a celebrar aquí l’esdeveniment l’any que ve, una cosa que no han arribat a confirmar en cap moment. També es podria arribar a valorar un canvi de format a Madrid. Però no hi ha dubtes que el Primavera Sound continuarà tenint una edició madrilenya.
Respecte als assistents, des de l’organització parlen d’un 38% de públic estranger. En comparació amb Barcelona, a Madrid es nota una presència molt més forta de públic llatinoamericà. La raó: que Madrid és una destinació directa i més còmoda, mentre que per arribar a Barcelona han de fer escala. També han notat, en els dos festivals, una forta baixada dels percentatges de públic britànic, que atribueixen al Brexit i a la pujada generalitzada de preus. Per ells, ja no és una destinació vacacional barata com era abans.
Notícies relacionadesDes del festival han valorat molt positivament la seva part musical, amb la presència d’estrelles llampants com Depeche Mode però també amb artistes que mai havien actuat a Madrid, com el raper Kendrick Lamar, «que seria impossible veure en un altre context que no fos un festival com el Primavera Sound». En total, i malgrat la cancel·lació de dijous, han sigut un total de 222 concerts entre els celebrats a sales de la ciutat, al recinte del Cívitas Metropolitano i a la Ciudad del Rock. No s’ha deixat d’exhibir una de les polítiques de què el festival ha fet marca, la paritat. «Un 39% d’artistes d’aquesta edició són dones, un 50% homes i la resta són grups mixtos o artistes que no s’identifiquen amb un gènere concret», ha remarcat Joan Pons.
La jornada de dissabte del Primavera Sound Madrid continua avui a Arganda amb les actuacions d’artistes com Rosalía, la més esperada, Caroline Polacheck, Calvin Harris o St. Vincent. Diumenge el festival tancarà amb la celebració de la seva sessió d’electrònica diürna Brunch in the Park a l’estadi Cívitas Metropolitano.
- Informe de l’OCDE Espanya, entre els sis països on els fons de pensions es desinflen
- L’empresa de l’autocar sinistrat va fer fallida i l’amo anava per lliure
- ACCIDENT MORTAL L'autocar sinistrat a França circulava amb la ITV caducada
-
- compromís El PSC s'obre a eliminar els beneficis fiscals al Hard Rock aquest mes