‘El Senyor dels Anells’

Per què triomfen les pel·lícules amb concert en directe

  • El Palau Sant Jordi de Barcelona acull la projecció en tres dies consecutius de la trilogia de pel·lícules d’‘El Senyor dels Anells’

Per què triomfen les pel·lícules amb concert en directe

Concert Studio

5
Es llegeix en minuts
Carol Álvarez
Carol Álvarez

Subdirectora d'El Periódico

Especialista en Cultura, societat, Barcelona

ver +

El Palau Sant Jordi de Barcelona acollirà aquest cap de setmana una fita en la programació cultural amb l’exhibició, en tres dies consecutius, de les pel·lícules que integren ‘El Senyor dels Anells’ amb una orquestra en directe. 

En les actuacions hi participarà l’orquestra Simfònica del Vallès, dirigida per Ludwig Wicki, acompanyada pel Cor Madrigal, el cor Bruckner i el cor infantil Cor Vivaldi.

El maridatge de música i cine sempre ha resultat una recepta d’èxit, però si a més es tracta d’un clàssic d’entre les superproduccions i la banda sonora va a càrrec del mític compositor Howard Shore, l’espectacle organitzat per Concert Studio està més que garantit.

Shore va dirigir l’Orquestra Simfònica i Cor de Nova Zelanda en l’estrena mundial de la Simfonia d’‘El Senyor dels Anells’ a Wellington, on es va rodar la trilogia al llarg de vuit anys. Era el 2003 i les pel·lícules ja havien sigut un èxit de públic i crítica. Des d’aleshores el programa sobre l’obra de Tolkien portada al cine pel director Peter Jackson ha sumat més de 500 actuacions d’orquestres.

Però, ¿per què triomfen tant els xous que inclouen pel·lícula i concert en directe? El ‘boom’ del fenomen ens dona algunes pistes, però hi ha altres explicacions.

📽️Gran format

L’experiència de compartir amb centenars de persones el visionament d’una pel·lícula clàssica, reviure l’emoció de l’estrena, és única. Des de la televisió fins al vídeo domèstic i després l’‘streaming’, veure una pel·lícula a casa amb la família ens ha acostat molt al cine, però una part de les emocions del setè art estan estretament relacionades amb pantalles grans (i la del Sant Jordi serà gegant) i sales plenes a vessar d’espectadors, a les fosques, en una forma de ritual comunitari. Els espectadors poden vibrar amb l’acció i els moments estel·lars de la trama i compartir-los amb els seus companys de seient, de manera similar al clima que generen els festivals de música i concerts pop.

🎞️Catàleg

Les pel·lícules que es trien per a la fórmula de cine amb orquestra no estan triades a l’atzar. Es tracta de clàssics de la història del cine, tot i que són les pel·lícules dels vuitanta i noranta les que més es programen. El secret d’aquestes pel·lícules de culte està altament lligat a la seva esplèndida banda sonora, de manera que unes notes de música et traslladen a l’atmosfera de la narració.

Des de ‘Tauró’ fins a ‘La guerra de les galàxies’, passant per la saga de Harry Potter i les pel·lícules d’‘El Senyor dels Anells’, totes van ser imbatibles en taquilla i diferents generacions les han disfrutat en les seves sessions d’aniversari, ja sigui amb nostàlgia o com a descobriment. Algunes d’aquestes produccions, a més, estan actualitzades amb la tecnologia o amb versions esteses a partir d’escenes rodades i no incloses en el metratge original. 

📽️‘Cosplay’ i ‘photocall’

Per amplificar l’experiència, molts dels concerts amb pel·lícula inclouen un ‘photocall’ a l’entrada amb motius que al·ludeixen al xou, de vegades amb persones disfressades dels personatges, i fins i tot hi ha espectadors que se sumen a la moda del ‘cosplay’ més típic d’assistents a un saló de manga o una convenció de fans. El marxandatge, des de samarretes fins a discos i cedés de l’orquestra que toca, també és molt present, també són freqüents els sortejos. El xou pretén així sumar emocions i sorpreses.

🎹 Gaudi musical

Les bandes sonores són en general de tall clàssic, atmosfèriques, i estan molt arrelades a la història que veus a la pantalla: hi ha leitmotivs per a personatges i llocs, que en una actuació en directe amb orquestra es realça: el protagonisme de la música et fa disfrutar de la pel·lícula amb una nova capa de comprensió de la història, i vibrar en els moments culminants com no ho fa un visionament de la mateixa pel·lícula amb música gravada.

«Si alguna vegada has vist part d’una pel·lícula en silenci, saps que, sense música, les escenes de por no són tan aterridores i els finals feliços no són tan feliços», assenyala la Houston Symphony, una de les més prestigioses que dediquen gran part del seu repertori a les bandes sonores. «Una orquestra en viu pot portar l’impacte emocional d’una pel·lícula a un nivell completament nou, fent que les escenes de suspens siguin aterridores, els moments tristos esquinçadors i les victòries dels nostres protagonistes veritablement exultants», recorda.

La Houston Symphony atribueix el ‘revival’ que experimenta en l’última dècada el fenomen de cine amb orquestra en directe a la gran qualitat dels compositors, en especial a figures com John Williams. Tot i que el xou té alguna cosa de la màgia del primer cinema mut, acompanyat a piano, és el talent evocador de compositors com Williams, Hans Zimmer i el mateix Howard Shore els que més tenen a veure amb el secret de l’èxit.

El director d’orquestra Constantine Kitsopoulos, que ha conduït orquestres que acompanyen pel·lícules inspirades en Harry Potter, admira especialment John Williams per la seva manera de crear tensió en el moment just de la trama i cisellar amb música la història i els seus personatges. 

🎻Orquestres especialitzades

Al Regne Unit, el Southbank Center presenta des del 2010 una programació exclusiva de pel·lícules amb acompanyament orquestral en viu, des de ‘Taxi driver’ fins al ‘2001: Una odissea de l’espai’, que ha tingut tant èxit que els ha portat a organitzar gires per festivals i ciutats d’arreu del món amb la seva proposta cultural. També el Royal Albert Hall de Londres té una programació estable de concerts amb orquestra, en aquesta edició projectarà des de ‘Black Panther’ fins a ‘Wonder woman’ passant per la imprescindible ‘Les dues torres’, una de les pel·lícules de la trilogia de Peter Jackson.

Notícies relacionades

A Espanya, L’Auditori de Barcelona ha programat durant els últims anys pel·lícules amb orquestra en dates pròximes al Nadal, com ‘Gladiator’ o ‘Up’ de Pixar, però són els concerts sense pel·lícula, una recopilació de ‘suites’ a través d’orquestres reconegudes com la Film Symphony Orchestra que dirigeix Constantino Martínez-Orts, les que més actuacions han ofert els últims anys. 

La iniciativa d’aquesta setmana de Concert Studio a Barcelona al Palau Sant Jordi de la projecció en pantalla gegant d’alta definició d’‘El Senyor dels Anells’ es traslladarà aquest octubre a Madrid, al Wizinc Center.