Palau Sant Jordi

L’aventura sense precedents de portar el millor Tolkien a Barcelona

  • ‘El Senyor dels Anells’ a Barcelona amb concert: quan, on i com aconseguir entrades

  • Per què triomfen les pel·lícules amb concert en directe

  • Howard Shore: «La música d’‘El Senyor dels Anells’ es pot ‘veure’»

  • ‘El Senyor dels Anells’ i la naturalesa eterna de la trilogia de Peter Jackson

L’aventura sense precedents de portar el millor Tolkien a Barcelona
6
Es llegeix en minuts
Carol Álvarez
Carol Álvarez

Subdirectora d'El Periódico

Especialista en Cultura, societat, Barcelona

ver +

Si hi ha una comunitat de fans que s’ha alimentat des de fa dècades del que ara anomenem multivers o multiplataforma, aquesta és la que creix al voltant de l’obra de l’escriptor J.R.R. Tolkien. L’autor anglès va edificar a partir de les seves traumàtiques experiències en la Segona Guerra Mundial, on va lluitar de jove, i els seus estudis de filologia tot un món fantàstic carregat d’ecos morals, aventures, idil·lis i personatges inoblidables que es va plasmar en la seva trilogia de llibres ’El Senyor dels Anells’.

Els llibres van arribar al cine d’animació, també al gran públic amb la monumental posada en escena del director de cine Peter Jackson i la seva banda sonora, de la mà del mite de la música Howard Shore.

«L’impacte visual i l’emoció que desperta la combinació de cine i música en aquestes pel·lícules és gairebé únic», assenyala Martín Pérez Romagosa, representant de Concert Studio. La promotora ha passat quatre anys en un particular viatge de gestions i tràmits a mil bandes per poder complir aquest somni, organitzar un espectacle amb la trilogia en un llarg cap de setmana, a Barcelona.

 Dos-cents cinquanta artistes sobre l’escenari, a més de desenes de tècnics i professionals, una pantalla de 18×7,5 per oferir una experiència d’alta definició, un Palau Sant Jordi amb la seva capacitat... Tot un repte logístic a l’altura del projecte cinematogràfic, que es va rodar a Nova Zelanda al llarg de vuit anys i que va portar quatre anys de feina al compositor Howard Shore per culminar una partitura única que s’ha interpretat més de 500 vegades, però només dues vegades abans en la història de la manera que es podrà experimentar des d’aquest divendres a Barcelona (i l’octubre a Madrid).

Pérez Romagosa ressalta el gran contingut musical de l’aposta d’‘El Senyor dels Anells’, que situa en el ‘big five’ de les experiències cinematogràfiques, juntament amb ‘Gladiator’ i ‘Titanic’. «Com a espectador es disfruten moltíssim aquestes produccions, han provocat les ovacions més llargues que he vist en la meva vida, de 7 a 10 minuts».

El muntatge de Barcelona és el tercer d’aquestes característiques que s’organitza arreu del món, després de l’estrena a Nova York, amb nou funcions per pel·lícula, i l’últim a Mèxic, el 2016.

Llibres i pel·lícules van empènyer el fenomen durant anys fins a un altre ‘revival’, el que va despertar Amazon quan es va llançar a la superproducció de la sèrie ‘Els anells de poder’. Aquest any se celebra el 25è aniversari de l’inici de la saga que portaria a la primera pel·lícula, ‘La Germandat de l’Anell’, i 20 anys de l’estrena de la tercera, ‘El retorn del rei’. No hi ha cap millor homenatge que aquest espectacle, assenyalen a Concert Studio.

Orquestra i cors

A la producció hi participa la prestigiosa orquestra Simfònica del Vallès, amb més de 30 anys d’història, i fins a tres cors: el cor Madrigal, el cor Bruckner Barcelona i el cor infantil Cor Vivaldi, en què destaquen tres solistes, una per a cada pel·lícula: Marta Castelló, que arrenca aquest divendres, Martina Mata i Jana Blasi. 

El Cor Vivaldi té «pedigrí cinematogràfic», explica el director, Òscar Boada: ja van participar en la banda sonora d’Alberto Iglesias per a ‘La mala educación’ de Pedro Almodóvar i a ‘Fràgils’, de Jaume Balagueró amb música de Roque Baños. Ara els nens i nenes que el componen s’han hagut d’endinsar en la Terra Mitjana de Tolkien de la mà del director d’orquestra, que els ha guiat en els assajos, Ludwig Wicki, especialista en la posada en escena d’‘El Senyor dels Anells’ i de màxima confiança de Howard Shore.

El cor original de la pel·lícula està compost només per nens –van gravar el seu treball en el mític estudi d’Abbey Road de Londres, on els Beatles–, però els productors americans van aplaudir que la posada en escena catalana recorregués al cor mixt Cor Vivaldi després d’admirar la qualitat del seu treball.

 «La veritat és que els va fer molta gràcia quan els vaig dir que participaríem en aquesta producció. De fet, les grans són les que van mostrar més entusiasme, potser perquè havien vist les pel·lícules o llegit els llibres», diu Boada.

És el mateix entusiasme que mou els més joves que es dediquen a la clàssica, com expliquen des de l’OST Orchestra, l’orquestra de creació més recent dedicada a les bandes sonores.

«Howard Shore és un compositor excepcional, un dels nostres favorits juntament amb Williams i Zimmer», expliquen Cesc Badia, que va arreglar la partitura d’‘El Senyor dels Anells’ per a una versió que van interpretar en un recent concert, i Aina Hújik, la concertino.  «Shore va saber crear una música èpica alhora que emotiva, una música que captura a la perfecció l’esperit de la història, amb temes memorables i melodies impactants que es fusionen excel·lentment amb els personatges i els moments clau de la trilogia de Tolkien».

Des dels espectacles de grans formats als concerts amb orquestra però sense pantalla, l’estela de l’èxit de la banda sonora de William Shore no té final. L’OST Orchestra va incloure en el repertori de la seva última producció, que girava al voltant de la fantasia ‘El Senyor dels Anells’. «Pensàvem en pel·lícules que ens transmetessin aquestes sensacions, i va ser la primera que ens va passar pel cap, però com que sempre intentem interpretar més d’una banda sonora en els concerts, no podíem fer la banda completa».

No hi van voler renunciar, així que van haver de fer un arranjament, que es va convertir en una ‘suite’. «Ens va sortir una obra tancada i molt representativa; inclou una recopilació de 13 dels temes més rellevants del conjunt de les tres pel·lícules» en la qual Cesc Badi, l’arranjador, va intentar resumir més de 9 hores de música en 17 minuts.El repte de la sincronització de gairebé 12 hores.

Cesc Badi, l’arranjador, va intentar resumir més de 9 hores de música en 17 minuts.El repte de la sincronització de gairebé 12 hores.Les gairebé 12 hores de música de la trilogia completa sí que són presents en la proposta de Concert Studio d’aquest cap de setmana a Barcelona. La part més complexa dels assajos és la sincronització; per això la Simfònica del Vallès i els cors assagen des del 28 de març.

Notícies relacionades

«Serà una gran festa perquè gaudeixin els fans dels llibres, les pel·lícules i les bandes sonores», detalla Martín Pérez, una experiència per compartir de totes les edats i amb noves generacions que descobriran el fenomen.