‘Unicorns’, d’Àlex Lora, retrata sense complaences a la generació mil·lennista al festival de Màlaga

El director es recolza en l’actriu Greta Fernández per endinsar-se en la insatisfacció vital d’una dona en crisi

‘Unicorns’, d’Àlex Lora, retrata sense complaences a la generació mil·lennista al festival de Màlaga

Alex Zea

2
Es llegeix en minuts
Elena Hevia
Elena Hevia

Periodista

ver +

Per als qui no coneguin l’argot i els salvaconductes de les geometries amoroses del moment, un unicorn no és un ésser rar i mític, sinó algú a qui una parella estable convida a completar un trio sexual, algú fora de l’equació original que participa momentàniament en els jocs, un ésser de passada. Més enllà d’aquestes pràctiques amoroses en les quals participa, així se sent Isa, la protagonista d’‘Unicorns’, la pel·lícula catalana amb què el curtmetratgista i documentalista barceloní Àlex Lora fa el salt a la ficció amb l’ajuda, en el guió, de Pilar Palomero, la directora de ‘Las niñas’.

Isa és Greta Fernández, que ha tornat a guanyar un Gaudí i ha sigut nominada al Goya per ‘La hija de un ladrón’, una actriu de qui es podria dir que ho té tot: talent, un sou, i moltes, moltes ganes de promocionar-se en la moderníssima agència de publicitat en la qual treballa. «Necessitava que Greta s’impliqués en la pel·lícula, que fos tant seva com meva», explica el director al Festival de Cine de Màlaga, on ha presentat la seva pel·lícula, que compta també amb les presència de Nora Navas, Elena Martín i Pablo Molinero.

L’última obsessió d’aquest personatge que no acaba de trobar el seu lloc al món és captar els petits detalls i les textures que troba al seu pas amb fotografia macro. «Isa desitja fer alguna cosa profunda, però això la fa fer un treball epidèrmic, insubstancial i molt vacu. No per acostar-te físicament a les coses ets un artista», diu el realitzador.

Des de la distància que li donen els seus 43 anys, Lora diu que no ha volgut fer exactament un retrat generacional, el dels mil·lennistes –«això seria pretensiós»–: «No he volgut fotre canya als que venen darrere, però sí que és cert que tenen una relació diferent de nosaltres amb les xarxes socials. Jo sento que tinc la mateixa pressió que ells, la que t’obliga a tenir un lloc social d’èxit en la societat, però diria que el fet de tenir tantes possibilitats al teu voltant ha provocat que els mil·lennistes hagin trigat més temps a madurar».

Contradiccions femenines

Notícies relacionades

La pel·lícula no intenta que l’espectador simpatitzi amb l’obsessiva protagonista, això Lora ho reconeix. Diu que va començar a escriure el guió abans de l’estrena de la pel·lícula noruega ‘La pitjor persona del món’, que el va reafirmar en la idea que una dona protagonista no ha de ser necessàriament encantadora i empàtica: «Una manera de fugir d’aquesta convencionalitat per mi és crear un personatge que no resultés particularment agradable i que en ocasions resultés també incomprensible, perquè ho és per a si mateix. Si Isa hagués sigut un home, a l’espectador li costaria molt menys acceptar les seves contradiccions».

Procedent del món de la publicitat, per a la qual ha treballat durant anys als Estats Units, Lora, que ha tornat fa uns mesos, té en cartera dos projectes: amb el primer, de nou amb Nora Navas, explicaria el cas dels adolescents que el 2005 van calar foc a una indigent en un caixer de Barcelona; el segon, propiciat per la residència de guions de l’Acadèmia del Cinema Català, posarà el focus en un dels nois, presumptament integrats a Ripoll, que van acabar cometent els atemptats del 2017.