Berlinale
Jesse Eisenberg i Adrien Brody s’infecten de masculinitat
‘Manodrome’, presentada aquest dissabte a concurs a la Berlinale, mira d’explorar els efectes que aquest virus té en un home psicològicament vulnerable.
Fa anys que les tares consubstancials a la masculinitat estan convertides en assumpte cinematogràfic de capçalera, i –amb motiu– la majoria de les pel·lícules que en parlen se centren en els danys que causen a les dones. ‘Manodrome’, presentada aquest dissabte a concurs a la Berlinale, mira d’explorar els efectes que aquest virus té en un home psicològicament vulnerable.
En qualsevol cas, no es mostra interessada en utilitzar el seu protagonista com a representant ni del moviment vehiculat pels anomenats ‘incels’ –cèlibes involuntaris– ni del tipus de l’espectacularització del misogin encarnada per ‘influencers’ com Andrew Tate. «No he volgut fer una pel·lícula sobre l’extrema dreta ni sobre internet», ha assegurat davant la premsa el seu director, el sud-africà John Trengrove. «És una crisi més àmplia, causada per homes que reprimeixen els seus sentiments i els compensen amb hiperagressivitat i postureig».
‘Manodrome’ se centra en un conductor d’Uber que, mentre mira de lidiar amb l’ansietat que li generen la seva imminent paternitat i la recent pèrdua de la seva ocupació, s’esforça per amagar els seus traumes –l’abandonament patern, una infància marcada pel sobrepès, l’atracció no assumida per les persones del seu mateix sexe– sota els músculs que nodreix de manera obsessiva al gimnàs; a la seva pell.
Notícies relacionadesJesse Eisenberg ofereix una de les seves millors interpretacions gràcies a la seva capacitat per suggerir terror, fragilitat, desesperació i ràbia impostada a tall d’escut. Al seu costat, donant vida al guru d’una secta que promou una virilitat basada en el menyspreu absolut a la dona, Adrien Brody exhibeix la combinació idònia de carisma i perill. De fet, el treball dels dos actors és el millor d’una pel·lícula que, en última instància, es mostra menys atenta a explorar les connexions de la seva premissa amb el món real que a prendre un batibull de préstecs de pel·lícules com ‘El club de la lluita’ (1999) i ‘The Master’ (2012), i que per moments amenaça d’establir despistades connexions entre la misogínia i l’homosexualitat latent.
Pitjor encara, el destí del seu antiheroi protagonista sembla determinat des de l’instant mateix en què el veiem per primera vegada, i a mesura que el veiem enfonsar-se progressivament en la misèria es fa cada vegada més difícil interessar-se en ell i molt més en la possibilitat de la seva redempció.
- Smart City Expo Regenerar la zona nord de l’Hospitalet costarà 350 milions
- Conseqüències del temporal Les alertes seran "menys invasives" per a casos sense risc imminent
- Florentino desconfia de Xabi Alonso
- Transvasaments de nord a sud Els experts aposten per connectar el Ter amb la Costa Brava
- Religió L’assistència als oficis religiosos a Barcelona es dobla des de la pandèmia
- Internacional Augmenten les acusacions de neteja ètnica al Sudan: “Els supervivents parlen d’assassinats massius, tortura i segrestos”
- Ruptura Sánchez ignora el bloqueig de Junts i presentarà Pressupostos: «El Govern continuarà el seu full de ruta»
- Cimera del clima Sánchez afirma que Espanya està treballant en nous impostos als jets privats: «Qui més contamina ha de pagar, és el just»
- Música Rosalía exhibeix la seva formació clàssica a Lux: “En la seva manera de cantar es nota que hi ha uns coneixements musicals profunds, com en els Beatles”
- Possible delicte penal La Policia Nacional investigarà les obres del Camp Nou després de les denúncies de treballadors sense papers
