Concerts Extraordinaris al Palau
Jordi Savall triomfa al Palau al capdavant del seu Concert des Nations
El mestre va omplir l’auditori modernista al capdavant del seu Concert des Nations amb un programa en el qual va revisar obres del segle XVIII
Una vegada més es va confirmar la fascinació que desperta en el públic barceloní la música barroca interpretada amb criteris històrics per Jordi Savall i la seva orquestra Le Concert des Nations. Aquesta vegada en el cicle de Concerts Extraordinaris al Palau, el mestre català va optar per un programa amb dos noms molt populars, Händel i Gluck, als quals va sumar el del poc divulgat compositor, violinista i clavecinista francès Jean-Féry Rebel (1666-1747), alumne de Lully, de qui es va escoltar la seva peça per a ballet ‘Les Éléments’, estrenada el 1737.
La partitura ha tingut certa difusió sobretot per la seva introducció, ‘Le Chaos’, en la qual els elements (aigua, aire, terra i foc) neixen d’uns sons completament nous i a poc a poc s’‘apoderen’ de cadascuna de les seccions de l’orquestra, donant protagonisme a diferents instruments, però partint precisament d’un caos en què el compositor aplica dissonàncies revolucionàries per a l’època. A tall de música programàtica, l’obra sorprèn per la seva modernitat, atreviment i maduresa harmònica més que no pas per la bellesa melòdica. Servida amb especial delicadesa pels intèrprets, va servir de pòrtic ideal per al programa, tot i que el seu format, escrita per il·lustrar determinats moviments en escena, no acaba de funcionar com a concert. Savall, en tot cas, va saber equilibrar el so d’unes fustes que projecten poc però que van brillar pel seu protagonisme.
Notícies relacionadesGeorg Friedrich Händel i la seva ‘Música aquàtica’ li han brindat un gran impuls divulgatiu al gènere barroc, gairebé tant com el seu oratori ‘El Messies’. L’obra, les diferents seccions de la qual han passat a formar part de l’imaginari popular en ràdio, cine i televisió, s’estructura en diferents parts i han donat lloc a tres suites, la primera de les quals, en Fa major, HWV 348, és la que es va interpretar ahir a la nit, clavicèmbal inclòs. Transparència, elegància, claredat en el fraseig, virtuosisme a les trompes i una acció de conjunt admirables van ser les seves característiques.
En la segona part de la vetllada va regnar Christoph Willibald Gluck, de qui es va escoltar el seu fonamental Do Juan ou Le festin de Pierre, Wq. 52, un ballet-pantomima de Gasparo Angiolini basat en Molière que es va estrenar a Viena i que va marcar tota una fita en la història del gènere. En la vetllada d’ahir, Savall va optar per la versió més completa que, més enllà de la seva condició rítmica, en el seu cas sí que brinda prou varietat per transformar un ballet en una peça simfònica que prescindeix de la coreografia.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Reurbanització. Les obres del nou barri adjacent a la Sagrera costaran 85 milions
- Tensió al Carib El desplegament militar de Trump davant Veneçuela obre totes les possibilitats
- Manifestació del PP Feijóo clama pel final de Sánchez davant desenes de milers de persones
- El més alt de la Vall d’Aran El poble de Catalunya que recomana ‘National Geographic’: amb cases de pedra, moltes flors i unes vistes espectaculars del Pirineu
- Joan Baltà, director de Barcelona Sagrera Alta Velocitat: "L’estació de la Sagrera encara necessita sis anys més d’obres"
- Nova normativa El 80% dels aliments de les màquines expenedores d’hospitals i residències seran saludables
- Complexitat a les aules L’escola catalana té només un educador o integrador social per cada 1.000 alumnes vulnerables
- Alerta veterinària La Xina suspèn les importacions de porc de 12 empreses de Barcelona després del focus de pesta porcina
- CUIDEM LA TEVA SALUT Cinc senyals que indiquen obesitat infantil
- ¡Atenció, gurmets! Set bons restaurants de les Corts que t’hauries d’apuntar a l’agenda
