Fira de Frankfurt

Spotify es llança ara a la conquesta de l’audiollibre

La plataforma sueca d’audiollibres BookBeat aterra a Espanya amb una oferta de 6,99 euros per 20 hores d’escolta

El ‘boom’ del ‘podcast’ i de les ficcions sonores va explotar en la pandèmia i avui un de cada quatre espanyols escolta audiollibres, segons Audible

Spotify es llança ara a la conquesta de l’audiollibre

Toru Yamanaka

4
Es llegeix en minuts
Leticia Blanco

Storytel, Audible, Kobo, Google Audiolibros, Podimo, Nextory, Audioteka... la llista de plataformes que ofereixen audiollibres a Espanya és tan extensa que gairebé tothom en el sector assumeix de forma més o menys velada que es tracta d’una bombolla. L’última a sumar-se a aquesta febre és BookBeat. D’origen suec com Storytel, fa una setmana, en plena prèvia de la Fira de Frankfurt, anunciava el seu desembarcament a Espanya i Itàlia només vuit mesos després d’aterrar a Holanda i Bèlgica.

El que és nou de BookBeat és que la seva oferta no és il·limitada, sinó per hores d’escolta. La majoria de plataformes ofereixen als seus subscriptors un oceànic catàleg a canvi d’una quota mensual o bé compres individuals per títol, però BookBeat proposa una altra fórmula: pagar per hores escoltades. Hi ha tres tarifes, amb preus que oscil·len entre els 6,99 euros per 20 hores mensuals fins als 14,99 euros per 100 hores al mes i una tercera a mig camí, de 9,99 euros per 50 hores. La companyia ja té uns 700.000 subscriptors, la majoria repartits entre Alemanya, Suècia i Finlàndia.

El ‘boom’ de la pandèmia

El mercat de l’audiollibre és un dels més dinàmics: la pandèmia va disparar arreu del món l’escolta de llibres narrats, ficcions sonores i ‘podcasts’, i l’extraordinària proliferació de plataformes disposades a seduir el lector-oient demostra que els hàbits han canviat: ens hem acostumat a escoltar.

El mercat es mou, i de quina manera: en meitat dels rumors que apunten a l’adquisició de Storytel per una de les dues grans plataformes (Audible, que pertany a Amazon, i Spotify), un altre moviment tectònic acaba de sacsejar el sector. A finals de setembre, Spotify va anunciar la seva entrada en el negoci dels audiollibres als Estats Units. La bomba s’ha notat a la fira del negoci editorial, que fins aquest diumenge reuneix tot el sector amb un ampli desplegament de màrqueting en forma d’anuncis, cartells lluminosos i una xerrada de Nir Zicherman, vicepresident de Spotify i responsable de la nova divisió.

El gegant suec va canviar fa més d’una dècada la manera en què escoltem música i amb això la mateixa indústria discogràfica. Així que no és estrany que la seva entrada en el terreny dels audiollibres hagi posat en guàrdia els seus competidors. Spotify ha començat amb un catàleg de 300.000 llibres, entre els quals destaquen títols de Stephen King i Michelle Obama. Però en un insòlit gest que, en certa manera, contradiu la seva política de ‘streaming’ de tot-inclòs, vendrà audiollibres a la carta i no amb una tarifa plana de subscripció.

188 milions de subscriptors

Spotify té 188 milions de subscriptors arreu del món i en els últims anys ha capitalitzat com ningú l’explosió del ‘podcast’. Allotja èxits tan massius com polèmics com The Joe Rogan Experience, amb 11 milions d’oients, que en plena pandèmia va ser acusat de difondre falsedats de la covid, cosa que va enfurismar artistes com Neil Young o Joni Mitchell, que van amenaçar de retirar la seva música de la plataforma. Curiosament, el gegant suec no ha aconseguit fins ara generar beneficis, però segueix expandint-se i seduint els seus inversors. Veurem com adapta el seu famós algoritme de recomanacions musicals als llibres.

Als Estats Units, els audiollibres viuen un moment dolç. Segons l’Audio Publishers Association, l’any passat se’n van llançar 74.000 (10 vegades més que el 2011) i les vendes anuals del 2021 van ser de 1.6700 milions de dòlars, un 25% més que l’any anterior. El líder indiscutible en el mercat nord-americà és Audible, que pertany a Amazon, amb 760.000 títols.

20 milions d’hores

Notícies relacionades

Audible va aterrar a Espanya fa dos anys i segons la companyia, acumula més de 20 milions d’hores de contingut escoltat. Del seu catàleg destaquen ‘best-sellers’ com ‘Por si las voces vuelven’ d’Ángel Martín, la saga de Harry Potter narrada per Leonor Watling o ‘Sherlock Holmes’ locutat per José Coronado. La seva última aposta és ‘Todo va a mejorar’, la novel·la pòstuma d’Almudena Grandes, narrada per Aitana Sánchez-Gijón. I prepara per al 2023 en format «audiodrama» (que vindria a ser una adaptació una mica més reduïda d’una novel·la, com l’equivalent sonor d’una pel·lícula) de l’última novel·la de Dolores Redondo.

Segons un estudi de la companyia, un 27% dels espanyols asseguren haver escoltat almenys un audiollibre l’últim any i el 73% ja consumeix entreteniment en àudio (‘podcasts’, audiollibre, ficcions sonores), cosa que suposa un augment del 18% respecte al 2021. La majoria d’usuaris (un 61%) consumeix l’entreteniment d’àudio a casa, un 49% ho fa durant els viatges per carretera i un 24% mentre fa les feines de casa.