Crítica de música
Angel Olsen, a cor obert a l’Apolo
La cantautora nord-americana va lluir poder en la posada en escena de ‘Big time’, encoratjant-se com a vocalista i traient partit d’un precís sextet amb textures elèctriques i acústiques
Es deia que Angel Olsen no era capaç de traslladar al directe el caràcter dels seus àlbums, el delicat equilibri entre poder i subtilesa, però allò d’aquest divendres a l’Apolo bé pot servir per reconsiderar el prejudici. Concert autoritari, el d’aquesta meridional nord-americana, que va fer sentir la seva veu amb aura, d’una trencadissa salut de ferro, a cavall del cançoner d’amor i mort de ‘Big time’, un dels discos més colpidors de l’any.
Hi van contribuir els elaborats teixits de la seva ampliada banda, suma de l’habitual quartet elèctric i de sengles additius de cambra (violí i violoncel), al servei d’un cançoner en què es fonen ecos i tradicions: certa ressonància country en fricció amb guitarres (duplicades) d’ancestres ‘shoegazing’, el gust per les atmosferes de calma tensa i el subtil ascendent de baladista dels seixanta. Tot això va caminar amb serena tensió a partir de la tanda de quatre temes nous que va obrir la nit, de ‘Dream thing’ a ‘Right now’, on Olsen va cantar a les muses i als espectres amb romanticisme i espiritualitat, entaulant un tracte desenfadat amb el públic.
La seva versió més veraç
Cançons que van sonar alhora delicades i robustes, igual com les que va rescatar d’etapes anteriors, com ‘All mirrors’, amb dos sintetitzadors en lliça (incloent-hi el que ella mateixa va tocar), i les de l’àlbum ‘My woman’ (2016): ‘Give it up’, gruixuda i amb boirina, o la inesperada (debut a la gira) ‘Not gonna kill you’. Allà es va encoratjar Olsen com a vocalista, precisa i amb sentiment, i va aturar el temps a la sala. Els seus textos destapen flaqueses íntimes a cor obert, com a ‘Sister’, un punt culminant, on ens va parlar de la versió més veraç d’ella mateixa en un diàleg amb els seus fantasmes, transitant un ‘tempo’ recollit, que va violentar i va realçar en el tram final.
D’allà a un desenllaç hipersensible amb ‘All the good times’, peça que gira entorn de l’acceptació d’un mateix, a la qual es va sumar el timbre del xilòfon, amb una mica de melodrama, enllaçada amb ‘Chance’, entre reflexos ‘sixties’, parlant en un teatral to confessional mentre la música continuava sonant. Angel Olsen, tocant fibres, dama de l’escenari a la seva manera pròxima i riallera.
Consumat el repertori, només havien sonat 12 cançons, però van deixar al seu pas una sensació de gran intensitat anímica. Encara hi havia marge per a una més, ‘Without you’, la catatònica ‘power ballad’ de Badfinger (que va fer famosa Harry Nilsson), amb la qual Olsen va voler acomiadar-se invocant el més gran dels desconsols.
Notícies relacionades
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- ¡Que deixis de plorar, nen!
- Sorteig Extraordinari de Nadal 2025 Comprovar Loteria Nadal 2025: consultar si el meu dècim té premi
- La Policia es presenta al CNIO a petició d’Anticorrupció, que investiga una denúncia
- Investigació oberta Mossos rastreja el GPS del mòbil de Jonathan Andic per reconstruir els seus passos
- CRÍTICA David Bisbal, nadales d’etiqueta i èxits ‘turbo’
- Actor amb problemes Tylor Chase, l’exestrella infantil de Nickelodeon que ara viu al carrer
- Els consells de Maria José Valiente, psicòloga i col·laboradorada de SanaMent Descubreix el mètode PEPME de la psicòloga Maria José Valiente per fer front al consumisme nadalenc
- Balanç monàrquic El Rei tanca el 2025 amb el passat del seu pare i Urdangarin en primer pla
- El president presumeix de les bones xifres d’aquest any
- Els empresaris demanen altura de mires per obtenir la governabilitat
