Crítica de música
Angel Olsen, a cor obert a l’Apolo
La cantautora nord-americana va lluir poder en la posada en escena de ‘Big time’, encoratjant-se com a vocalista i traient partit d’un precís sextet amb textures elèctriques i acústiques

Es deia que Angel Olsen no era capaç de traslladar al directe el caràcter dels seus àlbums, el delicat equilibri entre poder i subtilesa, però allò d’aquest divendres a l’Apolo bé pot servir per reconsiderar el prejudici. Concert autoritari, el d’aquesta meridional nord-americana, que va fer sentir la seva veu amb aura, d’una trencadissa salut de ferro, a cavall del cançoner d’amor i mort de ‘Big time’, un dels discos més colpidors de l’any.
Hi van contribuir els elaborats teixits de la seva ampliada banda, suma de l’habitual quartet elèctric i de sengles additius de cambra (violí i violoncel), al servei d’un cançoner en què es fonen ecos i tradicions: certa ressonància country en fricció amb guitarres (duplicades) d’ancestres ‘shoegazing’, el gust per les atmosferes de calma tensa i el subtil ascendent de baladista dels seixanta. Tot això va caminar amb serena tensió a partir de la tanda de quatre temes nous que va obrir la nit, de ‘Dream thing’ a ‘Right now’, on Olsen va cantar a les muses i als espectres amb romanticisme i espiritualitat, entaulant un tracte desenfadat amb el públic.
La seva versió més veraç
Cançons que van sonar alhora delicades i robustes, igual com les que va rescatar d’etapes anteriors, com ‘All mirrors’, amb dos sintetitzadors en lliça (incloent-hi el que ella mateixa va tocar), i les de l’àlbum ‘My woman’ (2016): ‘Give it up’, gruixuda i amb boirina, o la inesperada (debut a la gira) ‘Not gonna kill you’. Allà es va encoratjar Olsen com a vocalista, precisa i amb sentiment, i va aturar el temps a la sala. Els seus textos destapen flaqueses íntimes a cor obert, com a ‘Sister’, un punt culminant, on ens va parlar de la versió més veraç d’ella mateixa en un diàleg amb els seus fantasmes, transitant un ‘tempo’ recollit, que va violentar i va realçar en el tram final.
D’allà a un desenllaç hipersensible amb ‘All the good times’, peça que gira entorn de l’acceptació d’un mateix, a la qual es va sumar el timbre del xilòfon, amb una mica de melodrama, enllaçada amb ‘Chance’, entre reflexos ‘sixties’, parlant en un teatral to confessional mentre la música continuava sonant. Angel Olsen, tocant fibres, dama de l’escenari a la seva manera pròxima i riallera.
Consumat el repertori, només havien sonat 12 cançons, però van deixar al seu pas una sensació de gran intensitat anímica. Encara hi havia marge per a una més, ‘Without you’, la catatònica ‘power ballad’ de Badfinger (que va fer famosa Harry Nilsson), amb la qual Olsen va voler acomiadar-se invocant el més gran dels desconsols.
Notícies relacionades
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- Dol a Hollywood Adeu a Redford, llegenda progressista
- Exposició El duel ‘Leonardo vs. Michelangelo’, en experiència immersiva
- Mobilitat La futura llei del taxi preveu erradicar les VTC urbanes a Barcelona
- Educació La Fundació Bofill proposa un pla per millorar la comprensió lectora
- Evolució demogràfica Un de cada tres espanyols tindrà més de 65 anys el 2070
- Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Salut La Vall d’Hebron impulsa un nou fàrmac contra l’obesitat
- Art ‘La Madona de Portlligat’ de Dalí torna a Figueres
- Salut L’Hospital de Terrassa reforma les urgències psiquiàtriques