El ‘hit’ i més enllà

‘Cayó la noche remix’: el miracle del ‘nou himne’ de les Canàries

  • En sis mesos, una cançó feta per vuit canaris –quatre eren artistes emergents llavors– supera els 150 milions de reproduccions a Spotify.

  • Mig any després, Quevedo té la tercera cançó més escoltada al món. I La Pantera teloneja Anuel AA a Barcelona.

‘Cayó la noche remix’: el miracle del ‘nou himne’ de les Canàries

David Castro

5
Es llegeix en minuts
Ignasi Fortuny
Ignasi Fortuny

Periodista. Principalment, escric sobre música.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La foto que encapçala aquest article va caducar en poques hores. El Disc d’Or que subjecten els dos joves que hi apareixen es va convertir en Platí, i això, en la música, significa que la cançó premiada està descontrolada, disparada. Per a bé, evidentment. Es tracta de ‘Cayó la noche remix’ un tema de reggaeton que ha fet que als seus autors se’ls complissin coses que somiaven –com diu en el mateix tema Sergio La Pantera– «fa un any en una habitació sense llum».

Això és: quatre nois de les Canàries somiant que la seva música sortís de les illes, un salt oceànic més gran que els quilòmetres que indica el mapa, ja que molts s’acaben quedant en l’escena local. No perquè estiguin còmodes a casa seva, al contrari, sinó perquè ambicionen un èxit més gran. Quatre són els joves emergents que van treure fa poc més d’un any ‘Cayó la noche’ (Sergio La Pantera, Quevedo, Juseph i el productor BDP Music, de nom Isaac) i quatre més els que s’hi van unir després per fer el ‘remix’ del tema (referents del rap com Bejo i Cruz Cafuné i artistes més consolidats com Abhir Hathi i El Ima).

Un equip de vuit artistes que comparteixen origen, les Canàries (entre Gran Canària i Tenerife). I un gest que es desprèn d’aquesta unió, el de donar-se la mà, que no hauria pogut tenir un millor resultat: el ‘remix’ de la cançó fa sis mesos que està al capdamunt de les llistes de reproduccions. En números: acaben de sobrepassar els 150 milions d’escoltes a Spotify; i a Youtube, 74 milions de visualitzacions. «Aquesta gent no tenia motius per donar-nos la mà, tenen una carrera feta ja, tens els seus ‘sold outs’ ... I malgrat això van baixar un esglaó, ens van donar la mà, sense preguntar res», explica Sergio La Pantera a aquest diari. Els originals –explica el cantant– van començar de zero de junts. «Des que teníem 800 seguidors junts, somiant junts», apunta.

Una cançó miraculosa amb efectes tan evidents com aquests: aquesta setmana La Pantera telonejava ni més ni menys que Anuel AA en el seu concert a Barcelona i Quevedo publicava una cançó amb el productor Bizarrap, el fenomen del moment. Aquest últim tema és ara mateix la tercera cançó més escoltada a Spotify arreu del món. Una mostra que aquests últims mesos han sigut fantàsticament bojos per a Quevedo, potser la figura emergent que més s’ha disparat després de ‘Cayó la noche remix’. De la rapidesa amb què ha anat tot hi ha un exemple molt simple i gràfic. Cruz Cafuné va tuitejar al febrer: «Quevedo worldwide [escoltat arreu del món] pa 2023». Fa uns dies va repetir el tuit citant aquest missatge i ‘corregint’ l’any: «2022*». Repetim: la seva cançó amb Bizarrap és la tercera més escoltada al món.

«La vida ens ha canviat»

«La vida ens va canviar després del tema, literalment», comenta La Pantera, de 20 anys. «És el que estàvem buscant amb aquesta col·laboració. Sabíem que era un ‘palo’ però no sabíem que ‘es faria mundial’, i així de ràpid», afegeix, tranquil per telèfon des de les Canàries després de setmanes d’atrafegament (l’entrevista es va produir temps enrere, ara ja són mesos de tràfec constant, vivint el seu moment).

De la mateixa manera respon Juseph (1998): «M’ha canviat la vida totalment. Amb un tema així, quan arriba a tanta repercussió, és impossible que tot continuï igual com abans». En el cas d’aquest colombià que va emigrar amb la seva mare primer a Cadis i, més tard, a Gran Canària, la cançó l’ha ajudat a centrar-se «el 100%» en la música. Això significa deixar la seva feina en una botiga de roba i agendar per a un inconcret «més endavant» les pràctiques del cicle superior que estava acabant.

Juseph també està agafant aquesta gran onada generada per ‘Cayó la noche remix’. «A les illes se’ns escoltava però igualment no teníem una repercussió per dir: “Viurem d’això”. Estem començant a ficar-hi el peu, que ens vegin, però amb un tema així... Crec que no hi ha millor carta de presentació que aquesta», comenta.

8 minuts i a l’èxit

‘Cayó la noche remix’ es va publicar en ple hivern (el tema estava fet des de l’agost passat però el seu llançament es va anar posposant), però continuarà sonant aquest estiu. I és un tema llarg, de 8 minuts, una xifra lluny del que és ‘comercial’. «Va sortir bé per això, el vam fer natural, sense buscar-ho. La gent està pensant últimament a fer un tema de dos minuts i mig o tres perquè soni a la ràdio. Doncs nosaltres vam fer el tema que volíem fer i que hi fos la gent que volíem.  I així, de forma natural, es va enganxar», exposa La Pantera.

Notícies relacionades

Ell mateix veu l’èxit de la cançó com un missatge per als joves que comencen a les Canàries: «Si ets canari i fas música bona no has d’apuntar sempre a fora per créixer, amb gent d’aquí es pot. Es pot fer un moviment enorme». «Sol ser molt difícil fer el salt a la Península, tot i que siguem el mateix país, estem a prendre pel cul», diu sense embuts Juseph. «Aquí a l’illa has de treure una bomba així perquè s’adonin que hi ets», afegeix.

Ara tots ells ja estan assentats i tenen una carrera estructurada (Quevedo, La Pantera, Juseph, BDP). «El que més orgull em dona és que tot m’hagi passat amb els meus col·legues, i que ens ho hem construït des de zero», diu Juseph. Però l’èxit els va sorprendre, i l’èxit els va portar també als diners. «Des que he començat a guanyar diners que m’han deixat d’importar moltíssim. Però poder comprar coses a la meva mare que mai ha tingut és el que més m’omple: un mòbil de marca, roba guapa. El millor de tot és arribar a casa i veure la meva mare tranquil·la», diu La Pantera.