MÉS PERIÓDICO

Kate Bush: hi ha una nova estrella a TikTok (encara que no li agradi i per ‘culpa’ de ‘Stranger things’)

Kate Bush: hi ha una nova estrella a TikTok (encara que no li agradi i per ‘culpa’ de ‘Stranger things’)
  • La cantant és protagonista a la plataforma (en què no pensa ser-hi) després d’enlluernar els joves gràcies a la sèrie de Netflix

3
Es llegeix en minuts

Sense tenir ni tan sols ‘smartphone’ ni moure’s del comtat d’Oxfordshire, on s’entreté amb la jardineria, la cantant britànica Kate Bush ha arribat aquest divendres a l’estrena dels últims capítols de ‘Stranger things’ convertida en la reina i senyora de Spotify i TikTok amb la cançó ‘Running up that Hill (A Deal With God’), un tema que va llançar fa 37 anys. Com gairebé tothom que segueix la sèrie ja sap a hores d’ara, la responsable de la fita és el personatge de Max, interpretat per Sadie Sink, que l’escolta en els seus ‘walkmans’ pels passadissos de l’institut.

‘Running up that Hill’ té el poder de tornar-la a la realitat i la rescata de l’encanteri del diabòlic Vecna. «Mai vaig imaginar una cosa així», ha confessat Bush a la BBC, que ha trencat el seu silenci públic habitual per comentar el fenomen: «És molt emocionant, però també bastant impactant, ¿no? El món s’ha tornat una mica boig». 

TikTok, no obstant, no ha captivat la cantant malgrat la seva gran popularitat a la plataforma. Ja ha dit que no pensa ser-hi. Més enllà de ‘Running up that Hill’, una altra de les seves cançons que corre com la pólvora a la plataforma –i ja ho feia anteriorment– és ‘Babooshka’. A Bush també li van preguntar sobre això a la BBC. «¿Coneixes WitchTok [una etiqueta dedicada al tema bruixes]? «Està inspirat en ‘Babooshka’ i el teu ‘look’ al seu videoclip. ¿Ho sabies?». Bush va riure i va respondre: «No, i sona ridícul».

Gelosa de la seva obra

Kate Bush, sempre tan gelosa de la seva obra, no va dubtar a donar permís a ‘Stranger Things’ per utilitzar ‘Running up that Hill’, amb la condició de supervisar abans el guió per saber el seu ús exacte: en va quedar encantada. La Generació Z ha descobert Kate Bush (63 anys), gràcies a la sèrie. Inclosa Sadie Sink, que va confessar que abans de començar el rodatge no sabia qui era.

Kate Bush, que porta sense publicar res nou des del 2011, va viure la seva efervescència creativa en l’adolescència: va arribar a compondre 120 cançons entre el 1973 i el seu primer àlbum, el 1978. La majoria mai van veure la llum. Va impressionar David Gilmour, en aquell moment guitarrista de Pink Floyd, que compartia un amic en comú amb la família i la va apadrinar amb EMI. Bush va firmar el seu primer contracte discogràfic amb només 16 anys, però EMI va preferir que no publiqués cançons fins dos anys després: ella es va dedicar a fer les classes de dansa interpretativa amb les quals es van forjar aquests expressius balls que fan inconfusibles els seus videoclips, a mig camí entre l’oníric i el lisèrgic. 

Ja en el seu senzill de debut, ‘Wuthering Heights’, establia les bases del seu estil, marcat per una potent veu aguda i una dramàtica posada en escena. La cançó la va convertir en la primera artista femenina a ocupar el número 1 a les llistes del Regne Unit amb una cançó composta per ella mateixa. A Espanya es va popularitzar gràcies a un anunci d’Ô de Lancôme. 

Llargues aturades

Notícies relacionades

Des del 1978 ha publicat 10 àlbums, permetent-se llargues aturades productives. Fins al punt que circulava la llegenda urbana (tan suculenta com falsa) que la va visitar a casa seva un executiu d’EMI per preguntar-li què havia estat fent durant els 12 anys en blanc que van passar entre ‘The Red Shoes’ i ‘Ariel’, dos dels seus discos, i a ella li va mostrar una safata de pastissos acabats de fer. «La gent pensava que Kate Bush era dement. Estaven avergonyits d’admetre que en realitat sí que els agradava, i crec que una de les coses bones del feminisme actual és que ha aconseguit que ella ja no sigui una amenaça», ha observat Björk, que es confessa deutora del seu estil com altres artistes com Adele, St. Vincent i Lady Gaga. 

Dona compte del seu poder el fet que, quan va tornar a trepitjar el 2014 el Hammersmith Odeon londinenc després de 35 anys sense actuar per decisió pròpia, les entrades per als concerts es van esgotar en 15 minuts.