Crítica de cine

‘La maniobra de la tortuga’: quan el ‘thriller’ no casa amb la denúncia social

  • Després de la seva celebrada ‘Techo y comida’, Juan Miguel del Castillo aborda el ‘thriller’ sense deixar de banda els seus interessos socials, en aquesta ocasió posant el focus en la violència masclista.

‘La maniobra de la tortuga’: quan el ‘thriller’ no casa amb la denúncia social

EPC

1
Es llegeix en minuts
Beatriz Martínez
Beatriz Martínez

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

‘La maniobra de la tortuga’

Direcció  Juan Miguel del Castillo

Intèrprets  Fred Tatien, Natalia de Molina, Mona Martínez, Ignacio Mateos, Gerardo de Pablos, Luisa Vides, Miguel Diosdado, Dariam Coco

Any  2022

Estrena  13 de maig de 2022

★★  

Vam conèixer Juan Miguel del Castillo gràcies a la seva opera prima, ‘Techo y comida’, en la qual abordava la precarietat d’una jove mare que lluitava per tirar endavant enmig d’un panorama de misèria i hostilitat. L’extraordinari treball de Natalia de Molina va elevar la pel·lícula a uns nivells de realisme descarnat estremidors. Ara el director canvia de tema sense perdre de vista els seus interessos socials adaptant la novel·la de Benito Olmo homònima, un argument policíac que es vertebra sobre un tema fonamental com és la violència masclista. 

Notícies relacionades

Un policia (Fred Tatien) que arrossega el trauma de l’assassinat i la violació de la seva filla començarà a investigar un crim tallat pel mateix patró. L’altre vèrtex de la història el protagonitza una dona (Natalia de Molina) que ha sigut víctima de maltractaments. Dos éssers solitaris que s’enfronten al record i la violència en una ciutat, Cadis, que s’acomoda, en aquesta ocasió, al to ‘noir’ del relat. 

Juan Miguel del Castillo intenta imbricar els codis del ‘thriller’ d’investigació amb el realisme social reivindicatiu i aquesta combinació no sempre resulta satisfactòria. En massa ocasions té la necessitat de remarcar el seu missatge i això genera un desequilibri que s’acaba saldant amb la falta de subtilesa i amb una certa malaptesa narrativa en el seu intent desesperat d’explicitar el seu caràcter de denúncia.