Art digital
Barcelona acull el primer festival de documental immersiu del món
La segona edició del XRDOCS, que se celebra al centre IDEAL, projectarà cinc obres de realitat virtual reconegudes internacionalment

Des que el 1895 sortís de la fàbrica Lumière, el cine s’ha servit de tota mena d’innovació tecnològica per reforçar la seva estructura narrativa i la seva condició de principal vehicle de la cultura pop. L’era digital no ha fet sinó accelerar aquest fenomen amb el 3D o amb la ja consagrada animació CGI. No obstant, al ‘mainstream’ cinemàtic encara li queda molt per experimentar.
Això és el que s’indaga aquest dimarts al XRDOCS, el primer festival del món dedicat exclusivament al documental immersiu, celebrat al centre d’arts digitals IDEAL. La segona edició d’aquesta trobada pionera busca investigar l’ús de recursos com l’experiència 360° o la realitat virtual al cine documental, un gènere en el qual aquest tipus d’innovacions tecnològiques ha anat creixent en els últims anys. «Crèiem que era el moment per donar més importància a aquest nou format, una nova porta que et trasllada dins de cada història», explica Clàudia Montes, coordinadora i programadora d’aquesta mostra pionera.
¿T’imagines viure des de dins la reconstrucció de la catedral de Notre-Dame (‘Rebuilding Notre-Dame’)? ¿O endinsar-te en les pel·lícules que mai van poder filmar grans cineastes com Abel Ferrara (‘Missing pictures’)? Aquestes són dues de les cinc obres, reconegudes a múltiples festivals internacionals, en què XRDOCS proposa submergir-se gràcies a unes ulleres de realitat virtual.
Entrar a les històries
Utilitzar l’última tecnologia és una oportunitat per donar una nova dimensió a històries d’investigació periodística i de caràcter social. I és que unes altres dues obres del festival se’n serveixen per permetre’ns acompanyar una migrant veneçolana en la seva travessia a l’Equador a la recerca d’una vida millor per als seus fills (‘Cruzar’) o nens d’un barri flotant a Lagos que busquen canviar l’educació en la seva comunitat (‘Noah’s raft’). «La realitat virtual serveix per reforçar la nostra empatia i permetre’ns viatjar a llocs i punts de vista als quals no tindries accés d’una altra forma», apunta Montes. Aquesta última és obra de Joel Kachi Benson, guanyador el 2019 del Lleó de Venècia per ‘Daughters of Chibok’, història immersiva de les 276 nenes segrestades el 2014 a Nigèria per Boko Haram.
Però el documental immersiu també serveix per viatjar dins d’un mateix. A ‘Ferenj’, la cineasta i filòsofa nord-americana Ainslee Robson se serveix de la realitat virtual per endinsar-se en els records d’infància de la seva mare, original d’Etiòpia, i explorar així «una emotiva experiència de com es construeix la identitat».
Notícies relacionadesLa primera edició, celebrada el 15 de desembre del 2020, va projectar cinc documentals immersius sobre l’arribada a la Lluna, escalar l’Everest, les protestes del 2019 a Hong Kong, la vida a dues presons de Torí i l’experiència de la recuperació d’una víctima del càncer de mama.
La segona edició del XRDOCS se celebra aquest dimarts a l’IDEAL, un antic cine de barri inaugurat el 1917 reconvertit en el Centre d’Arts Digitals de Catalunya, un punt de trobada on convergeixen l’art, la tecnologia i la ciència.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Víctima mortal Mor un auxiliar forestal que treballava en l’extinció de l’incendi de Paüls després de caure 20 metres
- Estiu de 2026 MediaMarkt ocuparà la gran botiga de FNAC al Triangle de plaça Catalunya
- Canvis després del congrés Lorena Roldán deixa el seu escó com a senadora i obre el ball de cadires al PP català
- Nova ordenació de jutjats Catalunya comptarà amb 109 unitats judicials noves, de les quals 34 són prioritàries
- En un informe El jutge rastreja el finançament del PSOE i requereix informació sobre les donacions d’Ábalos