INDÚSTRIA DE L’‘STREAMING’

Madrid es postula com a centre neuràlgic de l’audiovisual a Europa

  • Netflix va anunciar recentment l’ampliació del seu espai al ‘hub’ de producció Madrid Content City, gestionat pel grup Secuoya

Madrid es postula com a centre neuràlgic de l’audiovisual a Europa

David Castro

3
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El 2017 arrencava, després d’alguns anys de retard, el projecte de Ciutat de la Tele imaginat pel Grup Sequoia a la madrilenya ciutat de Tres Cantos: un centre de producció audiovisual de més de 20.000 metres quadrats que havia d’acollir en un sol espai tots els processos imaginables, de la preproducció a la distribució. És allà on, dos anys després, la totpoderosa Netflix acabaria inaugurant el seu primer centre europeu de producció. Com ja va informar aquest diari l’abril del 2019, Secuoya va arribar a un acord amb la plataforma per ser soci de serveis de producció per als projectes que es realitzin en aquests platós. 

«Volem formar part de l’ecosistema creatiu espanyol. Estem invertint a llarg termini, som aquí per quedar-nos i participar activament», va dir Reed Hastings (director executiu de Netflix) durant la presentació d’aquest ‘hub’ europeu. No era una ajuda humanitària: llavors ‘La casa de papel’ i ‘Élite’ eren fenòmens al voltant del món; aquí hi havia talent per aprofitar. Aviat arribarien hits fílmics com ‘El hoyo’ (la pel·lícula ‘internacional’ més revisada del 2020 a la plataforma: 56 milions de visualitzacions en les quatre primeres setmanes), ‘Bajo cero’ (més de 46 milions en el mateix termini) i ‘El practicante’ (que es va colar al Top 10 de setanta països).

El cert és que la companyia ha complert la seva promesa de generar llocs de treball. A Espanya, la seva producció cinematogràfica va començar tímidament el 2016 amb la pel·lícula ‘7 años’ i la sèrie ‘Las chicas del cable’. Però ja porten més de cinquanta títols entre sèries, pel·lícules de ficció i documentals. Alguns d’ells, rodats en aquesta Ciutat de la Tele, ara més coneguda com Madrid Content City: és el cas de la mateixa ‘La casa de papel’ o ‘Criminal: España’. Ara mateix es roda allà l’esperada sèrie d’acció ‘La noche más larga’, abans coneguda com ‘Baruca’.

Segons es va anunciar recentment, la ‘casa Netflix’ saltarà dels cinc als deu platós i incorporarà un laboratori de rodatge o sales de muntatge d’última generació. La conclusió d’aquesta expansió es preveu per al 2022, l’any en què l‘streaming’ depassarà els seus propis rècords quant a estrenes de producció local pròpia. 

Capital del cine i les sèries

Notícies relacionades

Capital del cine i les sèriesNomés per amortitzar obres i acords, és fàcil imaginar que bona part d’aquesta futura producció es desenvoluparà (de principi a final) a Tres Cantos. Però no només Netflix crea ficcions a Madrid. Si repassem l’activitat de rodatges del 2020, apareixen importants sèries per a RTVE (‘Ana Tramel. El juego’, ‘HIT’), Atresmedia (’Veneno’), Movistar+ (‘La Fortuna’) o HBO (’Por H o por B’). I quan mirem enrere sobre el 2021, aquesta llista serà més àmplia. Durant els primers sis mesos del 2021 es van rodar, només a Madrid capital, 22 pel·lícules i 46 sèries, una dada superior a les del mateix període del 2019, quan es va batre el rècord amb 35 pel·lícules i 66 sèries, segons les dades de la Ciutat de Madrid Film Office. Això per no parlar del creixent mercat de les audiosèries: ‘Vis a vis’, per exemple, va tenir una reeixida extensió aural produïda per Globomedia als madrilenys Blueberry Studios.

En la seva visita a l’expansiu ‘hub’ de Netflix aquest octubre passat, la consellera de Cultura, Turisme i Esport, Marta Rivera de la Cruz, va destacar que la Comunitat de Madrid és la regió d’Espanya que acull un nombre més elevat de rodatges audiovisuals: el 35% del total de pel·lícules i el 71% de sèries. Fins i tot quan es roda a Barcelona, es diria que som a Madrid: a l’estimulant ‘El inocente’ no se sentia parlar una paraula de català ni al fons d’un bar. 

Al llarg dels territoris

Temes:

Sèries Cine