Nova temporada

El cine espanyol es rearma amb una cascada d’estrenes a la tardor del 2021

  • Una autèntica allau de pel·lícules espanyoles ens espera en els pròxims tres mesos després de la sequera provocada per la pandèmia

  • Pel·lícules de grans autors, cine indie, comercial i tots els gèneres imaginables per a un nou curs carregat

barcelona/asd.jpg

barcelona/asd.jpg

4
Es llegeix en minuts
Beatriz Martínez
Beatriz Martínez

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

El cine espanyol es rearma de cara a la tardor amb una bateria d’estrenes digna dels millors temps abans de la pandèmia. S’han acumulat molts títols a causa de la crisi provocada per la Covid-19 i, tot i que les xifres de taquilla continuen sent tímides, és el moment de donar sortida a tot aquest volum de treballs perquè trobin el seu lloc entre el públic. La carrera pels premis és, sens dubte, un condicionant, però el cert és que el desembarcament era de preveure després d’un 2020 molt mesurat en què l’oferta va disminuir considerablement respecte a anys anteriors. Més de 30 films espanyols podran veure’s en els pròxims tres mesos abans del Nadal, una autèntica allau que haurà de competir amb els grans ‘blockbusters’ de Hollywood ajornats, i fins i tot entre els seus propis títols, atesa la concentració abassegadora en els diferents caps de setmana. 

Grans noms

Grans nomsFeia temps que no coincidien tants directors consagrats en una mateixa temporada. Pedro Almodóvar, Álex de la Iglesia, Daniel Monzón, Paco Plaza, Icíar Bollaín, Fernando León de Aranoa i Manuel Martín Cuenca. Una nòmina realment impressionant que ens porta per tots els gèneres: des de la crítica política fins al terror passant pel ‘thriller’ i la paròdia social. 

Després de passar per Venècia, Pedro Almodóvar presentarà el 8 d’octubre ‘Madres paralelas’, un encreuament insospitat entre maternitat i memòria històrica amb unes enlluernadores Penélope Cruz i Milena Smit. Coincideix en la mateixa data l’aproximació de Daniel Monzón a l’univers quinqui amb l’adaptació de la novel·la de Javier Cercas Las leyes de la frontera’. Just després de l’estrena a Sant Sebastià arribarà a les pantalles ‘Maixabel’, en què Icíar Bollaín aprofundeix en la figura de la dona de Juan María Jáuregui, assassinat per ETA, i en la seva relació amb els responsables de l’atemptat després del penediment. Fernando León de Aranoa torna a reunir-se amb Javier Bardem a ‘El buen patrón’, una incisiva sàtira entorn del món dels negocis i els cadàvers que es generen al seu voltant. 

La incomoditat i la tensió atmosfèrica són dos recursos que maneja a la perfecció Manuel Martín Cuenca i que posarà a prova a ‘La hija’, en què es tracten temes tan delicats com la maternitat subrogada a través d’un tempo narratiu en la línia de ‘Caníbal’. De la Iglesia presentarà al Festival de Sitges el seu ‘Venecifrenia’, en què continua explorant l’univers entre l’horror i el mite amb els carnavals com a teló de fons, mentre que Paco Plaza, amb guió de Carlos Vermut, està disposat a oferir a ‘La abuela’ un festival malsà dins de la línia del terror elevat. 

El poder de l’indie

Després del seu pas per Locarno, Chema García Ibarra estrenarà el 26 de novembre ‘Espíritu Sagrado’, un inclassificable encreuament entre costumisme i ‘thriller’ esotèric que confirma el talent per generar estranyesa del cineasta il·licità a través del seu particular i intransferible univers. 

A Sant Sebastià es presentarà a concurs ‘Quién lo impide’, el nou treball de Jonás Trueba, un documental de 220 minuts entorn de la joventut en un temps carregat d’incerteses. A la secció Nous Directors podrem també veure el debut en el llargmetratge de Javier Marco, ‘Josefina’, amb Emma Suárez i Roberto Álamo a la pell de dos personatges solitaris que es troben a la sortida de les visites a una presó. Una altra ‘opera prima’, ‘La vida era eso’, de David Martín de los Santos, reuneix Petra Martínez i Anna Castillo en un drama sobre exilis i recerques. 

A més, dues pel·lícules imprescindibles dirigides per dones: ‘Libertad’, de Clara Roquet, presentada a la Setmana de la Crítica de Cannes i que aborda les diferències socials a partir de l’amistat entre dos adolescents durant un estiu, i ‘Sis dies corrents’, de Neus Ballús, una brillant crònica a mig camí entre el documental i la ficció sobre el dia a dia de tres lampistes en què s’aborden temes com el racisme i la intolerància incrustats en la nostra societat. 

Cine comercial per a tots els gustos

Telecinco Cinema continua posposant l’estrena de ‘Malnazidos’, que va inaugurar Sitges l’any passat, però sí que ha posat data, l’11 de novembre, a ‘Way Down’, un ‘thriller’ de robatoris dirigit per Jaume Balagueró amb repartiment internacional encapçalat per Freddie Highmore

Notícies relacionades

Per la seva banda, una de les apostes d’Atresmedia és ‘Life is Life’, de Dani de la Torre, una espècie de ‘Cuneta conmigo’ rodat a Galícia i que es basa en un guió d’Albert Espinosa. La comèdia pura arribarà a finals d’any amb Arantxa Echevarría, que després de ‘Carmen y Lola’ prova nous registres acompanyada d’una parella guanyadora, com és la formada per Belén Rueda i José Coronado a ‘La familia perfecta’. I per a les dates nadalenques es repesca, després de retardar-se un any, ‘Mamá o papá’, de Dani de la Orden, amb Miren Ibarguren i Paco León interpretant a una parella que, després de decidir separar-se, es farà la vida impossible a través dels fills. 

La mirada més conscienciada vindrà de la mà de ‘Mediterráneo’, en què Marcel Barrena retrata la lluita de tres socorristes (Eduard Fernández, Anna Castillo i Dani Rovira) per rescatar de les aigües els immigrants que intenten creuar el mar en condicions precàries i arriscant les vides. Finalment, Benito Zambrano torna amb l’adaptació de la novel·la de Cristina Campos ‘Pa de llimona amb llavors de rosella’, una sensible història sobre la relació entre dues germanes, Elia Galera i Eva Martín, que es reuneixen després de la mort del seu pare per vendre’n la fleca.