‘Rentrée’ teatral

‘El paraíso perdido’, de Milton, i ‘Tartufo’, de Molière, destaquen en la temporada de Focus

El grup gestor del Romea, el Goya, la Villaroel i el Condal impulsa 20 produccions i vuit coproduccions en la nova temporada

barcelona/eva-contra-eva-teatre-romea-barcelona-5.jpg

barcelona/eva-contra-eva-teatre-romea-barcelona-5.jpg

4
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Focus compleix 35 anys amb la mirada posada en una temporada incerta en l’aspecte econòmic a causa de la pandèmia, però igual de compromesa amb la creació i els creadors que sempre. Un «esclat artístic» per combatre la crisi generada per la pandèmia la presentació del qual aquest divendres al teatre Goya ha acabat amb una salva d’aplaudiments per part d’actors, tècnics i representants polítics que ha emocionat la plana major de l’empresa, que ha ocupat l’escenari al finalitzar un acte que ha fet patent el seu compromís amb la cultura i amb Barcelona una vegada més des que va començar la seva relació amb el teatre en un grup aficionat les imatges del qual s’han recuperat juntament amb les de grans èxits del grup.

El que es pot destacar entre tot que ve són dues creacions molt diferents: l’adaptació d’‘El paraíso perdido’, immens poema èpic de Milton sobre la caiguda del cel de Llucifer, firmada per Helena Tornero i amb Andrés Lima, Pere Arquillué i Natalie Poza en escena, produïda pel Romea; i ‘Tartufo’, de Molière, protagonitzat per Pepe Viyuela. La Companyia Nacional de Teatre Clàssic oferirà ‘Lo fingido verdadero’, de Lope de Vega, i s’estrenarà el nou treball de Jordi Casanovas: ‘Immunitat’, una mirada crítica sobre la gestió política de la pandèmia.

Comèdia, drama, clàssics i actualitat, tot en una temporada en què Focus ha posat tota la carn a la graella. «El grup aposta per la creació teatral pròpia com l’eix central de la nostra recuperació», ha explicat Daniel Martínez, l’empresa del qual dedicarà sis milions d’euros a la producció d’espectacles en el curs actual com a «resposta radical a la nebulosa grisa de la pandèmia». Contra la crisi, creativitat i cultura. 20 produccions i vuit coproduccions reflecteixen «l’esforç més gran fet mai en la història de Focus». L’objectiu és tornar a la normalitat amb quatre unitats de producció a ple rendiment, 283 artistes contractats i 116 representants tècnics.

Creació contemporània

La Villarroel obre boca aquest any amb ‘Començar’, una comèdia agredolça de David Eldridge versionada per Pau Carrió, on es retroben David Verdaguer i Mar Ulldemolins després d’‘Un cop l’any’. La sala compta amb primeres figures de l’escena catalana en la majoria dels seus muntatges. Cristina Genebat, Marta Marco i Nora Navas protagonitzaran una esbojarrada comèdia de Javier Daulte, ‘Les irresponsables’, una reflexió sobre l’amistat veritable. I Josep Maria Mestres dirigirà la popular actriu Emma Vilarasau i Dafnis Balduz (que van coincidir a la sèrie ‘Ventdelplà’) a ‘L’oreneta’, la nova peça de Guillem Clua, que enfronta dos personatges amb el seu passat. Una nova versió de ‘Rita’, aclamada tragicomèdia de Marta Buchaca estrenada a la Beckett, arriba ara amb un nou repartiment: Mireia Portas i Sara Espígul. Acomiadaran la temporada a la Villarroel Àngels Gonyalons i Albel Folk, aquest últim convertit en forner amb una comèdia que parla de la necessitat de creure en alguna cosa.

Teatre i vida

Al Goya, després de l’estrena per fi d’‘Eva contra Eva’, que enfronta dues actrius de diferents generacions amb un magnífic duel entre Nausicaa Bonnín i Emma Vilarasau, al novembre arribarà ‘El abrazo’, una reflexió sobre l’acceptació d’allò diferent concebuda a partir de la trobada de dos amants després de 40 anys amb dos actors de llarga trajectòria: María Galiana i Juan Meseguer. 

El món del teatre tornarà a ser protagonista amb la nova obra de Joel Joan i Héctor Claramunt, el mateix tàndem que va crear ‘Escape Room’, que estrena ‘El gran comediant’.

Intriga al Condal

Notícies relacionades

El Condal acollirà un clàssic de la intriga, ‘Assassinat a l’Orient Express’, d’Agatha Christie, una potent producció pròpia amb 10 actors, amb Eduard Farelo com a inspector Poirot, dirigida per Iván Morales. Tornarà al Condal tant el musical ‘La filla del mar’, adaptació de l’obra de Guimerà estrenada al Grec, com l’aclamada versió d’‘El màgic d’Oz’ de David Selvas, que farà temporada per Nadal. La poesia i el cabaret també tindran espai al Condal. Antonio San Juan torna a Lorca amb ‘Nova York en un poeta’ i Loles León repassarà la seva carrera amb un muntatge pròxim al ‘music-hall’ ple d’ironia i un punt de picant en ‘Una noche con ella’.

Compromís al Romea

Al Romea, ‘Carrer Robadors’, una història inspirada en el llibre homònim de Matthias Énard que uneix el Marroc i Barcelona, obre la temporada de l’històric teatre. El compromís i la reflexió sobre temes candents centren aquesta peça dirigida per Julio Manrique i estrenada al Grec, així com el nou treball de La Zaranda, que estrenarà ‘La batalla de los ausentes’, un cant a la dignitat humana protagonitzat pel nucli dur de la companyia. La casa de los espíritus’, adaptació de la popular novel·la d’Isabel Allende, també destaca al Romea, on així mateix recalaran tres reposicions: ‘Señora de rojo sobre fondo gris’, relat de la felicitat perduda basat en una obra de Miguel Delibes que protagonitza José Sacristán; ‘Vell amic Ciceró’, amb Josep Maria Pou recordant les paraules d’un cèlebre orador romà tan vàlides avui com fa segles, i la comèdia de Cesc Gay ‘53 diumenges’.

Temes:

Teatre Focus