Disc de la setmana
George Harrison i la seva obra mestra, 50 anys després
El triple àlbum ‘All things must pass’, declaració d’independència artística i obra cabdal del catàleg post-‘beatle’, veu la llum en una reedició en CD i vinil

barcelona/a4e7e6f4ec665ad7bd28ea8fd0c8b70c.jpg
‘All things must pass’
Artista: George Harrison
Discogràfica: Calderstone-Universal
Puntuació: ★★★★★
De la rivalitat entre John Lennon i Paul McCartney va sorgir un camp magnètic amb poc marge per als intrusos. Mirant-se tots dos de cua d’ull per veure qui feia la cançó més majestàtica, i repartint-se el gruix del ‘tracklist’ dels àlbums, van mantenir a pa i aigua el pobre George Harrison, que va tenir l’ocasió de brillar, per fi, després de la dissolució del grup, el 1970. La gran venjança: ‘All things must pass’ es va guanyar el seu lloc destacat en el catàleg post-‘beatle’ amb les seves cançons contemplatives, de refinades melodies banyades en mística Hare Krishna i elaborades amb l’ajuda dels seus (nous) amics.
Harrison va donar sortida, per fi, a un ampli cançoner, amb peces que havien sigut vetades per Lennon o McCartney, cosa que unida a les generoses ‘jams’ del tram final va donar lloc al primer triple àlbum d’un artista de rock. ‘All things must pass’ reapareix ara per celebrar, amb alguns mesos de retard (l’àlbum va veure la llum el novembre de 1970), el seu 50è aniversari i recordar-nos la serena mirada filosòfica del seu autor: tot és passatger, fins i tot l’hegemonia ‘beatle’. Reedició en fins a set formats diferents, incloent un molt materialista patracol de vuit vinils, cinc compactes i ‘blu-ray’ al preu de 1.009,99 euros.
Cantant a la divinitat
L’obra reflecteix un acostament de Harrison a Bob Dylan (amb qui firma el fraternal tema d’obertura, ‘I’d have you anytime’), sota l’influx de les ‘basement tapes’ que aquest li va deixar escoltar abans d’hora, i de l’àlbum ‘Music from big pink’ (1968), de The Band. El còmplice en la producció va ser ni més ni menys que Phil Spector, i tot i que no va tenir l’última paraula en les mescles, s’insinua el seu ‘wall of sound’ en peces com la irada i carregada ‘Wah-wah’, un reflex líric de les males vibracions que van envoltar les sessions de ‘Let it be’. Un altre aspecte distintiu és el gust de Harrison per l’‘slide guitar’ en temes com el popular ‘My sweet Lord’, amb les seves ressonàncies gòspel, «plagi inconscient» de ‘He’s so fine’, de The Chiffons.
‘All things must pass’ és la declaració d’independència de Harrison i, alhora, un manifest col·laboratiu d’alta volada, ja que cobra forma de la mà de músics com Klaus Voormann (Manfred Mann), Alan White (futur bateria de Yes), Dave Mason (Traffic), Billy Preston o Bobby Keys, així com Eric Clapton i els seus imminents còmplices a Derek and the Dominos. Amb tots va creuar el seu Rubicó el més callat dels Beatles, llepant-se les ferides a ‘Isn’t it a pity’, dissertant sobre l’esperit i la carn a ‘Let it down’ (amb la seva dona, Pattie Boyd, al mig del fatídic triangle confabulat per Clapton) i en l’advertència sobre els «líders cobdiciosos» de ‘Beware of darkness’. La seva resplendor es manté 50 anys després.
Notícies relacionades
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tensió als Estats Units Els EUA surten al carrer de forma multitudinària en protesta per Trump
- Tempesta judicial i política La caiguda de Cerdán impulsa en el PSOE avançar les generals
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Xifres d’Interior Rècord d’identificacions policials a Catalunya: 1,2 milions el 2024
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»
- L’hora més crítica Sánchez acudirà dimecres a la sessió de control al Congrés per respondre per l’escàndol de Santos Cerdán