A Odense

Dinamarca recrea en un museu sensorial i màgic l’univers d’Andersen

L’arquitecte japonès Kengo Kuma i una dotzena d’artistes han interpretat l’obra del popular escriptor

3
Es llegeix en minuts

La ciutat danesa d’Odense inaugura a finals d’aquest mes un museu dedicat a la figura del seu fill més il·lustre, Hans Christian Andersen, en què l’arquitecte japonès Kengo Kuma i una dotzena d’artistes han construït un univers ple de màgia i estímuls sensorials per interpretar l’obra del popular escriptor de contes infantils.

«Es tracta d’originar una experiència artística completa en què arquitectura, so, veu i un flux d’imatges originin de forma constant noves trobades entre el visitant i els contes d’Andersen», explica Henrik Lübker, inspector del museu.

Enllaçant amb la idea molt present als seus contes que el món és en realitat més profund i ric del que sembla, es va convocar un concurs internacional guanyat per l’estudi de Kuma, que ha dissenyat entre altres obres l’estadi olímpic de Tòquio.

‘L’encenedor’

Inspirat en part pel conte de ‘L’encenedor’, en què un arbre revela un món subterrani desconegut, Kuma ha aixecat un edifici de 5.600 metres quadrats on dos terços són sota terra, sense cap façana clara i situat en un laberíntic jardí que reforça el caràcter màgic del museu.

«La idea reflecteix el mètode d’Andersen, en què un món petit de sobte s’estén en un univers més gran. En aquest univers no hi ha ordre jeràrquic, ni façana ni direcció definida», explica l’arquitecte al catàleg de l’edifici.

Kuma parla d’expressar la «dualitat dels oposats» que envolten l’ésser humà: el real i l’imaginari, la natura i les creacions humanes, l’humà i l’animal, la llum i la foscor.

L’absència de línies rectes davant el predomini de la corba entronca amb la idea que els contes amaguen coses i obliguen el lector a esbrinar el seu significat real, una aposta per l’ambigüitat vinculada a la manera de pensar de l’autor de ‘L’aneguet lleig’, ‘La sireneta’ i ‘El soldat de plom’.

Obres de 12 artistes internacionals

L’interior del museu pretén recrear l’experiència de la vida i els contes d’Andersen a través d’obres d’una dotzena d’artistes que han reinterpretat algunes de les seves obres més famoses.

Entre aquests, figuren el brasiler Henrique Oliveira, que ha muntat una instal·lació inspirada en ‘L’encenedor’, i l’espanyola Sandra Rilova, autora de moltes de les il·lustracions i animacions que decoren l’interior de l’edifici.

El guionista danès Kim Fupz Aakeson i l’escriptor nord-americà Daniel Handler, més conegut pel seu pseudònim Lemony Snicket, han construït les experiències auditives que acompanyen el visitant en el seu recorregut, que de moment només es pot disfrutar en danès i anglès.

Les obres exposades apel·len contínuament a la participació de l’espectador, que en un mirall virtual pot veure’s a si mateix vestit amb la roba i els ornaments més sumptuosos, mentre els que el contemplen des de l’altra banda només veuen el vestuari original, a imitació d’‘El vestit nou de l’emperador’.

A la instal·lació inspirada en ’L’ombra’, un altre dels relats més famosos d’Andersen, és la mateixa silueta del visitant la que pren forma i es comporta de forma inesperada, com en el conte.

En un altre dels espais interiors, objectes de viatge i records de l’escriptor es «barallen» de forma virtual sobre la seva importància per a Andersen, mentre els seus manuscrits, poemes i obres dramàtiques demanen ser llegits en veu alta i figures de paper reclamen ser alliberades pel visitant.

D’aquesta manera es va explicant també la història de l’escriptor, prescindint dels habituals cartells explicatius amb llargues explicacions cronològiques.

«No volíem construir un edifici ple de dades, no volem ser un museu, sinó un conte de fades. Volem inspirar», resumeix Lübker.

Retards per la pandèmia

El museu, que ha costat uns 390 milions de corones daneses (52,4 milions d’euros) i espera rebre entre 200.000 i 300.000 visitants anuals, s’ha vist afectat de forma directa per la pandèmia de coronavirus.

La dificultat per accedir a alguns materials provocada per les restriccions de viatges i moviments implantades pels diferents països ha generat retards importants en la construcció de l’edifici, que no estarà acabat per a la seva inauguració.

Notícies relacionades

Quan la reina Margarida II inauguri el museu, situat a pocs metres de la casa natal de l’escriptor al centre d’Odense, la tercera ciutat de Dinamarca, l’exterior no s’haurà acabat, tampoc el jardí, tot i que els responsables asseguren que totes les instal·lacions interiors estaran a punt, tret d’un espai reservat per a una zona de jocs infantil.

La decisió de tirar endavant amb la inauguració malgrat els retards respon al desig d’aprofitar la temporada alta de vacances d’estiu i rebre així el major nombre de visitants possibles, una xifra que es reduiria sensiblement si s’ajornés fins quan estiguin acabades les obres, a finals d’estiu.

Temes:

Dinamarca