Art digital

Com una obra digital s’ha venut per 69 milions de dòlars

  • L’artista Beeple trenca un rècord mundial amb la venda de l’arxiu d’un collage de fins a 5.000 imatges digitals

  • La venda és possible gràcies als NFT, una tecnologia que certifica l’exclusivitat d’una obra i que en dispara el valor

Com una obra digital s’ha venut per 69 milions de dòlars
3
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Fins a l’octubre passat, l’artista nord-americà Mike Winkelmann, conegut al món virtual com a Beeple, només havia aconseguit vendre una de les seves obres digitals per 100 dòlars. Cinc mesos després, ha passat a la història al subhastar un collage amb 5.000 imatges de la seva vida per 69,34 milions de dòlars (uns 53 milions d’euros), una venda que trenca un rècord mundial per al criptoart i que el consagra «entre els tres artistes vius més valuosos», segons la casa de subhastes Christie’s. ¿Com ha aconseguit arribar fins aquí?

En menys de mig any, Beeple ha passat de ser només conegut als cercles artístics a convertir-se en un nom de fama mundial. La venda de la seva obra ‘Everydays: The First 5000 Days’, en què recopila milers d’imatges que ha pres cada dia des del 2017, se situa només per darrere de celebritats com David Hockney i Jeff Koons, que van vendre les seves pintures i escultures per 90,3 i 91,1 milions de dòlars, respectivament.

Winkelmann havia aconseguit un nom al món artístic amb el seu projecte ‘Everydays’, amb què fa 14 anys que crea obres digitals sense parar, una nova cada dia. A les xarxes compta amb fins a 2,5 milions de seguidors. Tot i així, fins fa pocs anys l’art digital es trobava amb un problema majúscul: al ser obres virtuals, inexistents al món físic, era molt fàcil copiar-les i reproduir-les, una cosa que els restava valor econòmic.

Una tecnologia revolucionària

No obstant, aquest paradigma està canviant amb l’aparició dels anomenats Tokens No Fungibles (NFT, per les sigles en anglès), un mecanisme tecnològic que permet certificar que una obra o objecte digital és únic, estrany i indivisible. L’exclusivitat demostrable de l’obra fa que es dispari el seu valor. Això és possible perquè els NFT es basen en la tecnologia ‘blockchain’, que utilitza codis numèrics encriptats i inalterables que, al seu torn, permeten verificar la propietat de l’obra.

L’adquisició de l’obra no fa que aquesta desaparegui d’internet. Amb ella, el col·leccionista compra un arxiu digital i bàsicament el dret a presumir que posseeix la còpia original, que després podrà revendre a altres compradors per un preu més elevat. Però l’obra continua estant disponible en el món digital perquè tots els usuaris puguin observar-la, copiar-la i modificar-la.

Revaloritzar l’art digital

Aquesta tecnologia ha generat un important debat en la comunitat artística. Per uns suposa una revolució, per d’altres és un mecanisme especulatiu que reprodueix els pitjors tics capitalistes del col·leccionisme d’art tradicional.

No obstant, els NFT han provat ser una via perquè certs artistes digitals puguin guanyar molts diners amb les seves obres. El cas de Beeple ho confirma. A l’octubre va vendre la seva primera sèrie d’obres a través d’aquesta tecnologia per 66.666 dòlars cada una. Al desembre va vendre una altra sèrie de treballs per 3,5 milions de dòlars.

Però, com apunten alguns crítics, aquest emergent mercat digital també obre les portes que d’altres guanyin diners amb la compravenda d’art. Així, el col·leccionista espanyol Pablo Rodríguez Fraile va comprar una de les obres de la primera sèrie venuda per Beeple i un mes després la va vendre per 6,6 milions, multiplicant gairebé per deu el seu valor de compra original.

Proliferació dels NFT

Notícies relacionades

El fenomen dels NFT ha anat creixent en paral·lel a l’avenç de les criptomonedes com bitcoin, ja que se sostenen en la mateixa tecnologia. No obstant, ha explotat en les últimes setmanes, proliferant casos en els quals s’han venut tota mena d’obres digitals a preu d’or. Des de mems com el popular Nyan Cat, que es va vendre per 580.000 dòlars, a cartes digitals de Pokémon o vídeos de jugades de l’NBA. Un clip de 10 segons d’una esmaixada de LeBron James es va vendre per 208.000 dòlars.

La capacitat de certificar l’exclusivitat i originalitat de qualsevol actiu digital està obrint la porta a diferents sectors. Músics com Kings of Leon, 3LAU o Shawn Mendes s’han apuntat a aquest fenomen per posar en venda cançons, seients a primera fila o rèpliques digitals del seu vestuari. El fundador de Twitter, Jack Dorsey, ha posat el seu primer tuit en venda en una subhasta que servirà per a una causa benèfica. La licitació ja va per 2,5 milions de dòlars.