Investigació a Oslo

El missatge que «el boig» Munch va ocultar a ‘El crit’

  • Historiadors de l’art conclouen que la frase «Això només va poder ser pintat per un boig» no va ser un acte de vandalisme sinó obra del mateix artista noruec

El missatge que «el boig» Munch va ocultar a ‘El crit’
Es llegeix en minuts

El «missatge ocult» d’‘El crit’, que apareix escrit a llapis a la cantonada superior esquerra de l’obra més famosa d’Edvard Munch, va ser escrit pel mateix pintor noruec i no va ser, com s’havia cregut, un acte de vandalisme, segons han descobert historiadors de l’art. «Kan kun være malet af en gal Mand!», diu el text en noruec, que significa «Això només va poder ser pintat per un boig».

La comissària del Museu Nacional Noruec, Mai Britt Guleng, va arribar a la conclusió que cada lletra del missatge coincideix amb la cal·ligrafia de Munch. El quadro és al museu des del 1893 però la primera vegada que algú va advertir el missatge ocult va ser el 1904.

Llavors es va creure que un visitant del museu havia escrit el missatge que, segons Guleng, no va rebre gaire atenció malgrat que ‘El crit’ és una de les obres més conegudes de l’època. «És difícil reconèixer el text. D’haver sigut vandalisme el text hauria sigut escrit en lletres més grans», va reflexionar.

Quatre versions

Munch va pintar quatre versions del crit però només la primera conté el missatge. Al seu diari l’artista noruec assegura que el quadro li va ser inspirat per un atac de melancolia. ’El crit’ està considerat com una encarnació de la por davant les transformacions de la modernitat.

Et pot interesar

Es creu que Munch va escriure el text durant una exposició el 1895, quan el quadro va rebre crítiques controvertides, algunes d’elles aniquilants. El llavors director del museu va dir que aquest quadro ja permetia considerar Munch com un home seriós amb un cervell normal.

Munch va néixer el 1862 a Loten (Noruega) i va morir a Oslo el 1944. La seva obra està plena de personatges solitaris i angoixats i ‘El crit’ i va tenir una influència decisiva sobre l’expressionisme.