Models de consum
Martin Scorsese creu que l’«streaming» perjudica l’art de fer i veure cine
Critica el model de negoci i la forma de seleccionar i presentar continguts basada en algoritmes

L’oscaritzat cineasta Martin Scorsese va qüestionar aquest dimarts el futur del cine després de l’explosió del model de negoci impulsat per les plataformes d’«streaming», dedicades a la producció en massa de continguts i a la personalització de la seva oferta per a cada usuari, segons informa EFE.
En un assaig publicat a la revista ‘Harper’s’ dedicat a homenatjar Federico Felleni, el director de «Taxi Driver» lamenta que amb els serveis per consumir pel·lícules i sèries per internet es desvirtuï el caràcter artístic de certes obres, eclipsades per un agressiu model de negoci.
«Fa tan sols 15 anys, el terme ‘contingut’ s’escoltava només quan la gent parlava del cine en un nivell seriós, i es contrastava i mesurava en funció de la ‘forma’. Després, gradualment, va ser utilitzat cada vegada més per les persones que es van fer càrrec de les empreses de mitjans de comunicació, la majoria de les quals no sabien res d’història de l’art», va explicar Scorsese.
Per al cineasta ara la paraula «contingut» s’ha convertit en un «terme comercial» per referir-se per igual a «totes les imatges en moviment» ja siguin «una pel·lícula de David Lean, un vídeo de gats, un anunci de la Superbowl, una seqüela de superherois o l’episodi d’una sèrie».
«D’una banda, això ha sigut bo per als cineastes, inclòs jo mateix. D’altra banda, ha creat una situació en la qual tot es presenta a l’espectador en igualtat de condicions, que sona democràtic però no ho és», explica.
Scorsese admet que s’ha beneficiat de plataformes com Netflix, on va estrenar «The Irishman», i Apple TV+, on estrenarà «Killers of the Flower Moon», però dubta del seu funcionament basades en algoritmes informàtics que igualen totes les creacions com a «contingut» i es recomanen segons les dades emmagatzemades de cada usuari.
Scorsese contra els algoritmes de Netflix
«Si els algoritmes suggereixen més visionats en funció del que ja has vist, i els suggeriments es basen només en el tema o el gènere, ¿quin efecte té això en l’art del cine?», qüestiona.
En la seva defensa de la crítica cinematogràfica i de la selecció de continguts, el director s’avança i respon a qui consideri que la seva posició és elitista, «un terme tan utilitzat que s’ha convertit en insignificant».
«És un acte de generositat: estàs compartint el que estimes i el que t’ha inspirat. (Les millors plataformes i els mitjans tradicionals com TCM, es basen en la selecció humana). Els algoritmes, per definició, es basen en càlculs que tracten l’espectador com un consumidor i res més», explica.
Notícies relacionadesPer aquest i altres motius el cineasta conclou que «els cinèfils no poden dependre exclusivament del negoci audiovisual per cuidar-se del cine».
No és la primera vegada que Scorserse posa èmfasi en aquest assumpte, ja que l’any passat va despertar un agitat debat després de considerar que les pel·lícules de Marvel eren més a prop de ser «un parc temàtic» que de ser cine, entès com a expressió artística.
- Més d’un milió de catalans prenen Diazepam i altres ansiolítics
- Jaume Miralles serà el nou director general d’IA del Govern
- Malalties ultrarares Un jove amb síndrome SAVI millora gràcies a un fàrmac contra el lupus
- Deduccions fiscals El ‘BOE’ confirma una nova deducció de fins a 340 euros en el teu IRPF: així pots beneficiar-te d’aquesta ajuda
- 53 anys d’història Un tresor fotogràfic, en perill
- Salut Álvaro Torres, nutricionista: «Menja una peça de fruita abans de començar el dinar»
- De la Generalitat a Golden Hotels Aragonès renuncia al sou d’expresident i dirigirà l’empresa familiar d’hotels
- Champions league La Premier encareix la Champions per a Barça i Reial Madrid
- TELEVISIÓ I MAS Em ve molt de gust
- Barcelona, protagonista Una ‘spin-off’ del Clínic avança en el tractament de leucèmies