Videojocs

PlayStation 5 i Xbox Series: inaccessibles objectes de desig

  • La demanda de sistemes de nova generació es dispara i els fabricants són incapaços de proveir un mercat que ha sigut pres per les «revendes digitals»

PlayStation 5 i Xbox Series: inaccessibles objectes de desig
3
Es llegeix en minuts

A finals de l’any passat, a les oficines de Sony i Microsoft se succeïen ràpidament les bones notícies, gairebé a la mateixa velocitat que es venien les seves unitats distribuïdes de PlayStation 5 i Xbox Series. Però en aquest cas, el que és bo per a les arques, és dolent per al públic, ja que la demanda del sistema per part dels consumidors està pels núvols i ara mateix posar les mans en les bèsties de nova generació pot ser sorprenentment difícil.

Potser la situació comenci a normalitzar-se durant el segon semestre de l’any, però fins al moment, els revenedors continuen dominant el mercat, fins i tot s’utilitzen bots automatitzats per assegurar-se noves existències abans que els clients habituals de les plataformes digitals de venda tinguin l’oportunitat de fer clic al botó de compra, una cosa que s’ha intensificat en els últims 70 dies. Ara mateix una PS5 de segona mà es compra, amb molta sort, per 800 €, molt per sobre dels 400 €-500 € (versió amb unitat de disc/sense lector) de venda al públic.

Per intentar determinar l’origen d’aquesta explosió mercantil ens aturem a revisar les xifres. Per exemple, des del seu llançament al novembre fins a finals del 2020, Sony ha enviat 4,5 milions de consoles PlayStation 5 a botigues i consumidors a tot el món. En realitat, el volum de llançament coincideix amb la campanya debut de PlayStation 4, que aproximadament va distribuir les mateixes unitats en el mateix trimestre del 2013.

Llavors, sembla que no hi ha manca de previsió, de fet, les fortes vendes de la consola han contribuït que la companyia s’apunti el seu millor informe trimestral en la història de la fructífera divisió de jocs, i que obtingui 8,43 mil milions de dòlars, cosa que suposa un 40% d’increment interanual. Per complementar les impressionants estadístiques, s’han venut 18,4 milions de còpies de jocs originals. Ara la prioritat de l’empresa és satisfer la demanda de consoles PS5, ja que el nombre de comptes de PSN creades ha superat els 114 milions. El fabricant voldrà assegurar-se que aquests perfils estiguin utilitzant una PS5 tan ràpidament com sigui possible.

Microsoft es troba en una situació similar amb les seves consoles Xbox Series S|X, que continuaran molt limitades al mercat durant l’any 2021 a causa d’una «demanda molt significativa» en relació amb les projeccions inicials de mercat. A més, es repeteixen els mateixos mecanismes derivats en el procés productiu: els bots minoristes compren a granel els pocs equips disponibles a les principals botigues i esgoten les unitats que surten a la venda de l’anhelada Xbox Series en qualsevol de les seves versions.

Notícies relacionades

Les consoles de Microsoft també presumeixen del seu millor llançament en la història de la companyia, que ha vist com les vendes de ‘hardware’ han representat el 86% de l’augment trimestral. De la mateixa manera s’han disparat les vendes de contingut i els serveis de Xbox han augmentat un 40%, i gran part prové de les subscripcions a Game Pass i l’adquisició de jocs i socis de desenvolupament. En general, la divisió de jocs del gegant de Redmond ha experimentat un creixement del 51%, i registra una impressionant bossa de 5 mil milions de dòlars.

Tot això deixa al descobert que, des del seu llançament, el novembre del 2020, els sistemes de videojocs de nova generació han trobat importants dificultats per mantenir un equilibri entre existència i demanda, ja que la via sobre el mitjà ‘online' que imposen les restriccions per la pandèmia en l’àmbit mundial s’ha vist clarament desbordada. No obstant, s’espera que la situació en les dues línies de producció arribi als nivells desitjables abans de finalitzar l’any. Mentrestant, continuaran sent inaccessibles objectes de desig per a molts jugadors.