PERIFÈRICS I CONSUMIBLES

El que és real és una marca

Truman pregunta: «¿Res és real?». I el seu pare adoptiu li/ens/es respon: «Tu ets real». Com un Bécquer de l'Oest Mitjà que sabés un himne gegant i estrany: «Realitat ets tu»

2
Es llegeix en minuts
large-truman-show-blu-ray3

large-truman-show-blu-ray3

No fa gaire temps, però suficient perquè això passés en l’Era de la Vella Normalitat, vaig entrar en una d’aquestes cafeteries anodines que els diumenges a la tarda donen cafè i també fan més pena que glòria. El lloc tenia dos accessos: un des d’un carrer molt trist i un altre des d’un passeig marítim tristíssim. Una de les vidrieres del cafè tenia un cartell que en majúscules resava (abans es deia així): «Pantalla gegant a la part de baix. Tots els partits a mida real». Mai es va pretendre més rigor en la tecnologia. A la llunyania em va semblar veure com es passejava Borges, tan poc futboler («el futbol és popular perquè l’estupidesa és popular»), balbucejant coses com el mapa i el territori. O potser va ser Houellebecq.  

Notícies relacionades

El que és real és un misteri. «Noies reals», deia, amb cos bastant llegible, un anunci publicitari de contactes d’un diari de tirada nacional amb la fotografia d’una rotunda joveneta lleugera de roba. «Nois reals», deia l’anunci següent, en cos idèntic i amb una fotografia igual de descarada que feia visibles tots i cada un dels músculs de la tablet tàctil del cos xocolatejat d’aquell ‘boy’. «El guacamai de la imatge no és real», afirmava l’anunci televisiu de Parrot Bay en què s’espremia un guacamai, au que era imatge, icona, símbol o signe (el que digui la Semiòtica: Pike, Saussure, Peirce, Núñez, Lorenzo, aquells) del còctel granissat que es presentava en societat. Per si de cas. Perquè estigués clar. Perquè ningú dubtés del que és i no és real. 

Truman Burbank, en el xou segur de la seva vida segura com a agent d’assegurances de Seaheaven, surt sempre al carrer a primera hora dient als seus veïns: «I per si no ens veiem després, bon dia, bona tarda i bona nit» (en una imatge que deu molt a la coberta de ‘La broma infinita’; una salutació, per cert, que repetirà al final, com a forma de comiat teatral al topar literalment amb la realitat). En el clímax del relat, en el moment en què està punt d’ofegar-se al seu fals mar –no hi ha espòiler després de 20 anys–, exigeix angoixat una resposta a Christof, el seu creador: «¿Res és real?». I el seu pare adoptiu li/ens/es respon: «Tu ets real». Com un Bécquer de l’Oest Mitjà que sabés un himne gegant i estrany: «Realitat ets tu».

Temes:

Llibres