13 d’ag 2020

Anar al contingut

HUMOR SOBRENATURAL

Concha Velasco es riu de la mort a 'El funeral'

La popular actriu torna a la comèdia amb una obra escrita i dirigida pel seu fill Manuel M. Velasco que recala al Borràs durant un mes

Marta Cervera

Concha Velasco es riu de la mort a 'El funeral'

FERRAN NADEU

Concha Velasco no tem a la mort. I menys després d’haver estat interpretant ’El funeral’, una comèdia amb un estil d’humor a l’estil ’Aterriza como puedas’ que serà al Borràs a partir d’aquest dimecres. L’actriu que ja fa dos anys que fa aquesta comèdia es riu de la mort i també de la vanitat dels artistes en aquesta obra escrita i dirigida pel seu fill Manuel M. Velasco que, per cert, ja li està preparant una altra peça totalment diferent: ’L’habitación de María’, un monòleg dramàtic que dirigirà José Carlos Plaza.

El públic que acudeixi al teatre assistirà a la vetlla de la gran actriu Lucrecia Conti, idèntica a Concha Velasco, que en el moment menys pensat apareix com a fantasma per dir la seva última paraula. Conti és com ella, algú que ha interpretat de tot en el cine, el teatre i la televisió. «A la gent li encanta perquè és una obra molt esbojarrada amb un estil d’humor molt blanc malgrat parlar d’una cosa tan negra com la mort», assenyala la veterana actriu que té totes les distincions. «Tot i que és un tema molt seriós i que fa respecte, prefereixo riure’m de la mort», afirma. «M’agradaria que la gent rigués en el meu enterrament, que els meus nens i el meu net no ploressin perquè jo li he tingut una por terrible». En realitat, el seu principal temor és el de quedar-se tancada. «Tinc una claustrofòbia tremenda». 

El seu fill, que la coneix bé, ha fet una obra a la seva mida. «La meva mare em va demanar una comèdia boja i desbaratada que fos lleugera i popular. Tot i que parla de la mort no fa por», comenta Manuel V. Velasco. «Hi ha qui diu que és molt ‘naïf’ i pot ser. És una comèdia amb gags senzills i de situació que busca la rialla fàcil».

Treure’n partit fins i tot morta 

En els assajos també van riure de valent. «Al principi no sabia com anomenar-me: Concha, senyora Concha.... Al final li vaig dir: «¿Per què no em dius mare?». A l’hora de descriure aquest fantasma de Lucrecia Conti comenta que el més divertit per a ella és veure com queda retratat el representant de la morta diva:  «Vol fins i tot treure profit del fantasma i emportar-se el 20% cada vegada que aparegui.» A més, el seu nom a l’obra és Luján, «no gaire diferent del representant, Durán», apunta entre rialles. Pepe Ocio encarna l’esmentat mànager –personatge dissenyat inicialment per a Antonio Resines– mentre que Irene Gamell i Irene Soler interpreten les interessades netes del fantasma. Com que totes dues són catalanes el muntatge a Barcelona inclourà algunes frases en aquest idioma per connectar-ne més amb el públic.

Però també a Velasco li ve molt de gust jugar amb el bilingüisme i ja està preparant alguns canvis. Ella explica que ha rigut molt amb gent com La Maña, La Cubana i Andreu Buenafuerte que, per cert, apareix a l’obra en una filmació. «No aprecio que per fer riure es fiquin amb la gent que és una cosa que s’estila molt», critica. La idea de representar una actriu que acaba de morir i el fantasma de la qual apareix en la seva pròpia vetlla li encanta. «No em fa cap mal rotllo aquest personatge tan pròxim a mi», assegura.  Simpàtica i plena d’energia, l’actriu ha reconegut que hi ha molt d’ella en el personatge de Lucrecia Conti. 

L’obra comença amb un taüt al mig de l’escenari, amb una enorme foto de Concha Velasco a darrere i un llibre de condolences on el públic pot escriure. «Realment la gent es creu que estic morta i m’escriu coses precioses. Guardo tots els llibres des que vam estrenar a Valladolid», afirma. Veurem què apunta el públic de Barcelona, on ’El funeral’ se celebrarà durant tot un mes.