CRÒNICA DE MÚSICA
Riure i plorar amb Martirio i Chano Domínguez
La cantant de Huelva i el pianista gadità es van retrobar a la sala Barts per cantar a 'Bola de Nieve'

zentauroepp24203087 barcelona 13 11 2013 concierto de martirio y raul gonzalez 191129204856
La nit anava de drama. De cors trencats, de com és de difícil oblidar i de com és de terrible que t’oblidin. Però, per una estona, a la sala Barts la gent reia. Martirio, com si expliqués una xafarderia sense malícia a una amiga, dibuixava en un no res un fresc tragicòmic de l’amant abandonada. Una dona que vaga pel passadís de casa en xandall –«un xandall vellet, perquè els xandalls vells donen afecte»– sense saber ben bé com s’ha quedat sola. Boles de borrissol als racons, armaris buits. Ressaca. I el llit, «aquell llit ‘king size’» que ara es veu enorme. Busqueu pisos amb passadís llarg, que són bons per a les depressions, va recomanar. Chano Domínguez, assegut al piano, l’escoltava divertit. I, després de les rialles, va arribar l’estocada amb una de les cançons, va dir, més tristes del món, ‘No puedo ser feliz’. «A Chanoli agrada molt que faci riure abans de plorar». I és bona estratègia. Perquè Martirio sap perfectament com fer riure i somriure, i sap també que després la ferida calarà més profund.
Martirio i Chano, la cantant i el pianista que un dia van encaixar com ningú cobla i jazz, es retrobaven dijous en el Voll-Damm Festival de Jazz de Barcelona, més de 20 anys després d’aquell primer descobriment junts. Aquesta vegada, el fil era l’univers del cantant i pianista cubà Ignacio Villa, conegut al món sencer durant la primera meitat del segle passat com a ‘Bola de Nieve’. Un «artista mundial», el va descriure Martirio, «amb una capacitat per a l’expressió de l’amor i el desamor com cap». I el mèrit de la cantant i Domínguez va ser invocar aquell món amb la seva pròpia veu, una veu que són dues en perfecta sintonia i que té tant ‘feeling’ com ‘jondura’. Recorrent gairebé punt per punt el repertori del seu disc,‘A Bola de Nieve’, van viatjar de la declaració de desamor, ‘Tú no sospechas’, a la desesperança de ‘Vete de mí’, la més aplaudida de la nit, passant per ruptures, enamoraments i mals d’amors diversos amb el to just per a cada cas.
Martirio es va assegurar d’alleugerir les penes de tant en tant amb alguna nota alegre –«¡envia-li un ‘guasap’, que després ve la broma!»–, i van atacar el just el flanc afrocubà de ‘Bola de Neu’ –bonica ‘Drume negrita’, simpàtic sense més ni més ‘El manisero’–, perquè saben que on són imbatibles, on commouen de veritat, és tot el que incumbeix als mals del cor. «Passem tota la vida buscant una ànima com la nostra, però quina por fa trobar-la, quina por fa estimar». La cita no és de ‘Bola de Nieve’, és de Maribel Quiñones, Martirio.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Una nutricionista sobre la dieta que cal seguir si tens el còlon irritable: "No has de menjar res que t’inflami"
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Xifres d’Interior Rècord d’identificacions policials a Catalunya: 1,2 milions el 2024
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»