GUARDÓ EN LLENGUA CATALANA
Jordi Nopca estrena el premi Proa amb una novel·la de venjança i infidelitat
L'obra guanyadora, 'La teva ombra', ambientada a la Barcelona de les últimes dues dècades, està protagonitzada per dos germans en conflicte permanent

zentauroepp50868655 barcelona 12 11 2019 icult ganador del i premi proa 191112175211 /
‘La teva ombra’, novel·la de 500 pàgines, «divertida però un punt torturada, sobre uns fets foscos», que transcorre a Barcelona, en un arc temporal del 2001 al 2014 i està protagonitzada per dos germans «en conflicte permanent», se sustenta sobre «la infidelitat i la venjança, dos temes molt presents en la nostra societat», explica, intentant no deixar anar espòilers, un cautelós Jordi Nopca (Barcelona, 1983), sobre l’obra amb què aquest dimarts ha estrenat el premi Proa, dotat amb 40.000 euros.
Després de sis anys de treball, per a l’escriptor i periodista català, ‘La teva ombra’, que sortirà a la venda el 20 de novembre, és la seva segona novel·la després d’‘El talent’ (2012) i els contes de ‘Puja a casa’ (2015, premi Documenta). Els dos germans i narradors mantenen una relació de rivalitat i gelosia per dues noies i pel reconeixement a què aspiren. El menor, de 25 anys, ha renunciat als seus somnis de ser cineasta per estudiar Antropologia i és qui inicia el relat, explicant «el seu estiu del 2011, de Sónar, de nit, de retrobaments...». El motiven la música electrònica i el sexe amb una violinista anglesa de vida turbulenta. El més gran, que li porta tres anys, és professor, no pot oblidar la seva exnòvia i «té la seva pròpia versió dels fets d’aquell estiu».
Tres estils diferents
Els dos escriuen. «Cada un té el seu estil, diferent del meu, i ha sigut com escriure tres novel·les. El petit es pren la vida amb una alegria que el més gran ha perdut i escriu des de la ferida. El més gran ho fa des de l’agressivitat». De la novel·la sorgeixen referents com les germanes Brontë i ‘Cims borrascosos’,la pel·lícula ‘Gremlins’ i la música anglesa dels 90 (Oasis, Blur...), tot i que Nopca, explica, es rendís a Tolstoi abans de fer-ho amb Dostoievski –en especial, al seu ‘Crim i càstig’–i a Philip Roth i la seva ‘Pastoral americana’.
Notícies relacionades«Els dos germans han crescut veient com es construïa la Ciutat de la Justícia, en el límit entre Barcelona i l’Hospitalet, i amb ells explico la peripècia íntima d’una família catalana», avança l’autor, que puntualitza que només té una germana. A diferència dels seus contes anteriors, on escrivia de la crisi, la pèrdua de feina i esperances, ni els germans ni les noies «han tingut problemes en treure’s carreres o trobar feina. Les seves vides no són deprimides en una Barcelona que sí que ho és». El procés i la situació política, aclareix, hi són només com a teló de fons.
La creació del premi Proa, premi Proa, al que s’han presentat 63 obres, per Grup 62, en l’òrbita del Grup Planeta (que va traslladar la seva seu fiscal pel procés), arriba després que l’històric segell perdés la publicació del Premi Sant Jordi pel canvi de bases d’ÒmniumPremi Sant Jordi , convocant del guardó, que establia que només podrien editar-lo empreses «amb seu física i fiscal als Països Catalans».
- Entre el dolor i la nostàlgia
- Recomanacions «Dinar de 10»: els elogis al millor restaurant de Cornellà de Llobregat, segons Tripadvisor
- Temps Com controlar la temperatura de casa? Com dormir? Sis consells davant les onades de calor
- Portal de transparència Artur Mas, l’expresident que més gasta
- Mor una treballadora del servei de neteja municipal de Barcelona en plena onada de calor
- Promoció Catalunya es recolza en la gastronomia per a la campanya turística del 2025
- Energia Corredor afirma que el Govern ha demostrat confiança en Red Eléctrica
- El sistema bancari El BBVA manté l’opa sobre el Sabadell malgrat les condicions del Govern
- Anàlisi L’operació tira endavant
- Barcelona, protagonista La barcelonina vLex es converteix en el nou unicorn espanyol