L'IMPACTE DELS DISTURBIS

Quinzena 'horribilis' de la cultura a Barcelona per les protestes

La venda d'entrades per a concerts i espectacles de teatre ha caigut en picat

Els promotors internacionals reben trucades de preocupació dels artistes

zentauroepp50575432 barcelona  25 10 2019   dia de l opera al liceu de las rambl191025204835

zentauroepp50575432 barcelona 25 10 2019 dia de l opera al liceu de las rambl191025204835 / JOAN CORTADELLAS

6
Es llegeix en minuts
Marta Cervera

Els programadors d’espectacles han tingut gairebé una quinzena ‘horribilis’ com a conseqüència de les protestes per la sentència del procés i encaren un cap de setmana amb manifestacions de signe contrari dissabte i diumenge que es preveuen massives. El clima d’inestabilitat més les complicacions en la mobilitat han fet que cines, teatres, concerts i museus hagin patit una davallada d’assistència. Al teatre, com ja va informar EL PERIÓDICO, hi ha preocupació per un descens de fins al 70% en la venda d’entrades. 

«La venda d’entrades va caure i encara no hem recuperat el ritme que portàvem», explica Tito Ramoneda, de la promotora musical The Project. Estima que les vendes han baixat el 30% i lamenta que en el sector musical no hi hagi una associació com la teatral Adetca, que reflecteix les xifres de taquilla amb transparència. The Project té previst oferir tots els concerts programats per a aquest cap de setmana, com el deHerbie Hancock, estrella del jazz que inicia la seva gira internacional aquest dissabte al Palau de la Música dins del Festival de Jazz de Barcelona. Ramoneda recomana acudir amb més antelació del que és habitual.

No l’estranya que hagin baixat les vendes, però recorda que és important recuperar l’activitat cultural. «S’han de mantenir les portes obertes. La música és una magnífica manera d’unir la gent i s’ha de tornar a la normalitat». ALive Nation, també s’han ressentit les vendes i agents d’artistes han trucat preocupats per les imatges vistes en la televisió. «Però, a diferència del 2017, no s’han bloquejat les vendes ni pensem anul·lar res com va passar llavors», indiquen fonts de la macropromotora internacional. La gent continua comprant entrades per al concert d’Elton John i aviat anunciaran la visita de dos grans artistes a Barcelona de cara a l’estiu. Tampoc Primavera Sound, festival amb gran afluència estrangera, s’ha ressentit. Al contrari: ha incrementat les seves vendes. «La setmana passada vam vendre més abonaments del que és habitual», declara un portaveu del festival. 

In-Edit va perdre el 50% 

Previsors, els organitzadors del festival de documentals musicals In-Edit festival de documentals musicals In-Editvan canviar la seva estratègia de comunicació i venda. L’octubre de fa dos anys els va agafar de ple. «Aquesta vegada hem començat la campanya abans, tenint en compte la data de la sentència. Quan va sortir ja havíem venut moltes sessions. Per això, tot i que el cap de setmana passat la venda va caure un 50%, estem aguantant bé», assenyala Cristian Pascual, director de la cita inaugurada dijous. Segons la seva opinió, la gent també ha après del que va passar el 2017. Llavors, tot es va congelar. Ara és diferent. «No noto la mateixa paràlisi de llavors», afirma. «La gent ara s’espavila per arribar a tot, tant a les manis com a la feina». Desitja que arribin també a les sales de cine com en anteriors edicions d’aquest festival, amb 35.000 espectadors el 2015 i el 2016. 

Caiguda del 69% al Palau de la Música

Fa una setmana, el Palau de la Música, situat a prop de Via Laietana i Urquinaona, zona on es van concentrar els disturbis, va tancar les seves portes a causa de les dificultats per arribar a l’auditori modernista. Però aquesta setmana ja es treballa amb normalitat i esperen no haver de tornar a abaixar la persiana per evitar més pèrdues. Les dues últimes setmanes les vendes absolutes dels concerts organitzats des de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música han caigut a plom. «Els nostres concerts han baixat un 69%, però s’ha de tenir en compte que veníem d’una arrencada molt forta», matisa Joan Oller, director general del Palau. Les visites organitzades van baixar un 5%, cosa que representa uns 10.000 euros menys de recaptació. «És possible que l’efecte del que ha passat es noti d'aquí a dos o tres mesos», diu pensant en tots aquells turistes que desitjaven venir a Barcelona i potser hagin optat per una altra destinació. No és partidari de suspendre més concerts. «S’ha de preservar la vida cultural. No oblidem que el Palau va continuar oferint música durant la guerra civil. Més enllà de les crisis que visquem, sempre és important mantenir el vincle amb la cultura».

Al Liceu, les vendes també s’han ressentit i es va haver de canviar de dia una funció de ‘Turandot’, la que va coincidir amb la vaga de divendres. Tenen pensat dur a terme estratègies de comunicació per recuperar la il·lusió generada amb el 20è aniversari de la reconstrucció. No obstant, fonts de l’òpera asseguren que el ritme de compra dels dos pròxims espectacles, ‘Doña Francisquita’ i ‘Cavalleria Rusticana’, es manté estable.  Com acostuma a passar, el Liceu s’ha convertit aquests dies en caixa de ressonància del que passa al carrer. Des que va sortir la sentència, gent a favor de la llibertat dels polítics condemnats ha deixat sentir la seva veu en els descansos o al final d’algunes representacions. De vegades, persones amb una altra visió han respost també. I aquesta necessitat d’expressar-se s’ha vist també en altres sales.        

A l’Auditori, malgrat suspendre la setmana passada un concert a causa d’una manifestació a Marina, pensen seguir endavant amb tota la programació. Aquest cap de setmana es mantenen les sessions del ‘Stabat Mater’ de Rossini dirigit per l’especialista en música antiga Rinaldo Alessandrini al capdavant a l’OBC, amb solistes de la talla del tenor Enea Scala, que debuta a Barcelona. Robert Brufau, director de l’Auditori, recomana arribar amb anterioritat a la sala, sobretot dissabte a la tarda, per evitar possibles problemes amb la manifestació organitzada de nou a Marina. «Hem tingut trucades d’abonats a l’OBC per preguntar si podrien arribar-hi», assenyala Brufau, que intenta transmetre calma reforçant la comunicació. Pel que incumbeix a les vendes, no han notat gran cosa: «Globalment, el que va passar la setmana passada no s’ha notat en taquilla».

Cruïlla, a bon ritme

Notícies relacionades

Jordi Herreruela, director del festival Cruïlla, creu que el sector de la música no ha patit tant com el teatre. «Potser influeix que el nostre públic és més jove, local i que tenim molts grups catalans», comenta després d’un inici de l’edició de tardor sense gaire afectació. «Fa dos anys es va parar tot. Aquesta vegada és diferent», diu el responsable de la mostra. Cruïlla té diversos concerts ‘sold out’ i «un ritme de vendes bo». Com altres agents, destaca la necessitat de mantenir l’oferta cultural: «La música i la cultura tenen un component polític fort. Són eines de crítica. I necessitem espais on canalitzar l’energia que hi ha al carrer. Però consti que no tinc res en contra d’espectacles que siguin com un massatge cerebral i pur entreteniment». Confia en el seny de la gent i la seva capacitat per manifestar-se no només als carrers, sinó també acudint a espectacles. «Toca posar de relleu la cultura com a espai de reflexió».

En el sector del teatre, la setmana passada, la taquilla va caure fins al 70% en alguns casos i prop d’un 65% de mitjana segons dades d’Adetca (Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya).  La setmana de la sentència els teatres van viure del públic que ja havia comprat l’entrada anteriorment, però la taquilla va baixar molt i encara no s’ha recuperat. «És una catàstrofe. Veurem quant tardem a assolir el bon ritme que portàvem abans», explicava Isabel Vidal, presidenta d’Adetca. Tot i que aquesta setmana ha començat una lleugera recuperació, una caiguda així en plena temporada alta suposa «un desastre» per al sector.